You've got a big problem!

18 december 2019 - Khonsay, Laos

Er is één uitdrukking die precies typeert hoe we op deze reis omgaan met problemen of dingen die we niet zelf kunnen oplossen en dat is “You’ve got a big problem 😊”. En het liefst de ‘big’ dan stevig uitrekken, het is dus echt biiiiiiig!

Het is een eigen variant op een bekend thema dat volgens mij vooral door vrouwen met enige regelmaat wordt toegepast. Het kan in ieder geval bijna niet anders dan dat ik de techniek van Sonja, mijn zus, heb afgekeken. Zij vertelde een keer het verhaal van het autobedrijf. Een tikkend geluid constaterend reed ze in alle vroegte een garagebedrijf binnen, waarschijnlijk gespecialiseerd in tikkende geluidjes bij auto’s. Na het probleem te hebben voorgelegd gaf de auto meneer mijn zus een vakkundig advies. Ff de band eraf halen, beetje olie tussen wat boutjes en moertjes spuiten, band er weer op en klaar is kees. Vervolgens kijkt Sonja de auto adviseur met haar allervriendelijkste en tegelijkertijd meest beteuterde gezicht aan en zegt “ik heb nog nooit een band vervangen; dat soort moeilijke dingen deed mijn ex altijd, maar ja, sinds ik er alleen voor sta…….” En daarna laat ze een veelbetekenende stilte vallen. En ja hoor, het werkt, want de auto adviseur neemt het probleem van mijn zus over met de wijze woorden “geen probleem hoor mevrouwtje, los ik toch even voor u op”!

Op een soortgelijke wijze hebben we tijdens onze reis al heel wat situaties kunnen verdraaien van probleem naar oplossing.

“We staan hier op het vliegveld met drie grote fietsdozen, we hebben bij u een plekje voor de nacht geboekt, maar hebben geen idee hoe we bij u moeten komen, dus……….”.

“We zitten hier in een hutje, nat, koud en verkleumd tot op het bot, we weten niet wat we nu moeten doen en durven er niet aan te denken als het hier straks donker wordt, dus………….”.

“We moeten naar de grens want ons visum is bijna verlopen en we gaan dat fietsend niet meer redden, de bus is nog de enige oplossing, dus………….”.

“U heeft onze kamer weer verhuurd omdat u dacht dat we niet meer terug zouden komen, en nu…………………”.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. We schetsen ons probleem en blijven vervolgens stil. Geheid dat onze gesprekspartner dan gaat proberen iets aan het probleem te doen! Tijdens één van deze gebeurtenissen hebben we een keer gekscherend ‘you’ in plaats van ‘we’ gebruikt en sindsdien heeft iemand anders een probleem en zijn wij er van af. En hoe groter ons issue, hoe biiiiigger het probleem voor onze gesprekspartner. Voor alle duidelijkheid zeg ik er hier wel nadrukkelijk bij dat de uitdrukking als een grap bedoeld is, want we zijn uiteraard als een kind zo blij dat mensen telkens weer bereid zijn om ons te helpen. Soms door gewoon toch dat eten klaar te maken terwijl ze dat eerst niet wilde doen, een andere keer door ons toch weer onderdak te verlenen. We constateren dat we extra veel geluk hebben deze reis, maar wellicht dwing je bepaalde situaties ook wel af: “mijn telefoon ligt 8 km verderop op een tafeltje en als we niet snel zijn dan is ‘ie straks weg, dus………………” 😊.

3 Reacties

  1. Mattie Dekkers:
    18 december 2019
    Jaaaaa......Mars zo herkenbaar hahahaha
    Eindelijk foto' s leuk!!
    Dat geeft een prachtig beeld bij al die mooie verhalen van jou.
  2. Sonja:
    18 december 2019
    Kan ik jullie op tijdens de reis toch nog een beetje bijstaan😀
  3. Ashia Couturier:
    18 december 2019
    🤣 yes I know that well.....
    It's called the damsel in distress solution!!!!