The White Dragon Lake

5 oktober 2019

Vandaag besluiten we om naar het White Dragon Lake te fietsen. We hebben geen flauw idee hoe dat er uit ziet, maar men zegt dat het een mooie rit is. Eigenlijk hadden we naar ShiBaoShan Mountain willen gaan, omdat daar (nog wilde) apen huizen, maar dat blijkt voor vandaag te ver te zijn. Daarvoor moeten we vroeg op en kunnen vervolgens niet met de fiets. De fiets moet namelijk aan de voet van de berg blijven staan, vervolgens is het naar 2 tempels op de berg lopen om daarna via een lange, maar (naar men zegt) spectaculaire route terug te lopen naar de Old Town. En als we daar dan eenmaal zijn, moeten we vervolgens weer de bus nemen om onze fietsen 20 km verderop weer op te halen. We besluiten dat dat niet zinvol is. We gaan dus morgenochtend vroeg met de bus op weg naar ShiBaoShan en gaan nu naar het White Dragon Lake.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat er een mooie legende aan dit meer vastzit, al was het alleen maar vanwege de naam, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ongetwijfeld heeft het meer haar naam te danken aan het feit dat het hoog gelegen is en het daardoor lijkt alsof het verdwijnt in de witte toppen van de bergen die ons overal omringen. Maar stel je voor dat hier in de omgeving één of méér draken zouden hebben gewoond, in de grotten die we soms onderweg zien, of bij héél oude Chinese mensen thuis. Dan hoef je niet veel fantasie te hebben om te bedenken dat een aantal van die draken graag bij het meer hun dorst komen lessen en een praatje komen maken. Zoals iedereen weet zijn er goede en slechte draken en die twee soorten krijgen het dan uiteindelijk bij het meer met elkaar aan de stok. Er wordt gevochten, geklauwd, vuur gespuwd en met staarten gezwiept, net zolang totdat er één draak overblijft. Dat is uiteraard de goede witte draak. Wij kennen de uitdrukking “De prins op het witte paard” en hier kennen ze dan de evenknie “De witte draak uit het meer”.

Zo mijmer ik een beetje voor me uit op de fiets en heb daardoor amper oog voor de omgeving. En dat is jammer, want het is hier prachtig. We zien grote en kleinere groene velden waarop vooral de vrouwen aan het werk zijn. Tarwe wordt geoogst, waarbij op een welhaast middeleeuwse wijze de kaf van het koren wordt gescheiden. Ik zie vooral vrouwen met grote manden op hun rug de dagoogst wandelend over de weg naar huis brengen. Mannen die langs de kant van de weg al kletsend de belevingen van de dag doornemen. Wat me vooral opvalt is de uiterst leuke bouwstijl die ze hier hebben. Als het even kan worden alle muren wit geverfd en daarop worden dan, als in een schilderij, prachtige tekeningen gemaakt. Het kan de eigenaar daarbij niet gek genoeg zijn: landschappen, vergezichten, bergen, dorpen, tempels, alles wat je kan bedenken wordt wel geschilderd. En het mooie is, er wordt ook nog in gewoond! Waarschijnlijk is deze stijl typerend voor deze omgeving, want ik heb dat verder nog niet gezien.

Inmiddels is het gaan regenen, de beschermende kleding wordt uit de tassen gehaald en zonder mokken vervolgen we onze weg. Hoewel we het van te voren wisten, blijkt de weg steeds verder omhoog te kronkelen en het zuchten, kreunen en steunen van dochterlief kán en zál niet lang uitblijven. Don en ik doen net of we het niet horen en klimmen gestaag verder. Uit de lagere verte hoor ik roepen “Ik fiets geen meter verder meer”!!, maar als we na nog 5 bochten stoppen en maar lang genoeg wachten, komt Kirsten ons toch gewoon gezelschap houden.

Het meer blijkt niet eenvoudig te vinden, we fietsen hoog, op hele kleine modderige en met steentjes bezaaide landweggetjes en langs oude en vervallen huizen. Maar wáár en hoe hóóg we ook fietsen, overal zijn mensen op hun akkertje aan het werk, het is echt oogst seizoen.

Uiteindelijk bereiken we het meer(tje). Het ligt heel idyllisch verscholen tussen grote, groene bomen, varens en struiken met prachtig gekleurde bloemen waarvan ik de naam graag zou willen noemen, maar het absoluut niet weet. Het meer wordt gescheiden door een typisch Chinees bruggetje met van die mooie ronde bogen. Het is er zó mooi! We genieten van deze pracht en staren een tijdje stilletjes voor ons uit. Dit ís toch mooi! Dan wordt, zoals helaas vaker, de stilte verstoord door een half dozijn Chinezen die al schreeuwend onze kant opkomen en van plan zijn om bij het meer te gaan picknicken. Uiteraard hun goed recht, maar oooohh wat zou het prettig zijn als ze dat iets minder luidruchtig aan zouden kondigen. Een geluk bij een ongeluk is dat we ze niet kunnen verstaan 😊. We hebben genoeg gezien, stappen weer op de fiets en aanvaarden de terugweg. De zon is inmiddels weer gaan schijnen, het leven lacht ons tegemoet. En steeds weer realiseren we ons dat we het toch ongelooflijk goed hebben en hoeveel geluk we hebben om dit allemaal mee te mogen maken!

1. Ton:
    Dag Mars,
    Iedere keer kijk ik uit naar je verhaal. De foto's zijn trouwens erg leuk om te zien. We krijgen zo een mooie indruk van de omgeving en hoe jullie er bij zitten. Wat mij betreft post je nog veel meer foto's. Geniet van je kids en van de mooie omgeving.
  2. Marcel Daniels:
    5 oktober 2019
    He Ton, ik vind het hartstikke leuk om telkens weer ff wat van je te horen! Dat geldt uiteraard ook voor al het andere commentaar dat gegeven wordt. Ik kijk daar naar uit, want het zorgt voor het broodnodige contact tussen ons hier en het thuisfront. Ik probeer ook telkens de nodige foto’s te uploaden, maar komt altijd met vertraging omdat ik ze eerst van mijn telefoon op mijn laptop moet zetten en vandaar kan uploaden naar het blog. Daarbij komt dat de wifi hier vaak niet sterk is en vaak weigert. Is wel een dingetje. Wat ik ook erg leuk vind is dat er ineens (na een verhaaltje over onze reis door Ron op zijn facebook account) allemaal oud badmintonners reageren. Ik ben echt trots dat ze de moeite willen nemen om iets te lezen wat feitelijk toch een (heel letterlijk) ver van hun bed show is. Heel bijzonder dat zoiets als een blog of een facebook account mensen (weer) kan verbinden. Moderne communicatie middelen zijn me vaak een gruwel (bijv als ik zie hoeveel mensen er alleen nog maar met hun telefoon bezig zijn), maar het is ook wel weer een enorme uitkomst en niet meer weg te denken in onze huidige maatschappij. Mars
  3. Ashia Couturier:
    5 oktober 2019
    Yoohoo to you! I'm so proud it was the first article I read totally in Dutch and understood. My lessons are paying off. From the article I'm reminded of the John Lennon song, Woman is the bigger of the world. Different country same story!!!!😘
  4. Ashia Couturier:
    5 oktober 2019
    Sorry Marcel my auto correct changed the word to bigger, but I think you get my drift.
  5. Arie,sandra, jasper en thomas:
    5 oktober 2019
    Wat is het leuk om jullie avonturen te lezen en te genieten van de mooie foto's.
  6. Johan:
    6 oktober 2019
    Hahaha Marcel jonge! Als je de omgeving niet meer ziet omdat je verwikkeld bent in een drakengevecht heb je daar volgens mij meer dan een klein beetje fantasie voor nodig!? Ik lees alles met veel plezier, en hoop voor Kirsten dat ze, als jullie gaan fietsen met bepakking in vlak terrein terecht komen. Groetjes, ook aan Kirsten en Don.
  7. Angeline:
    6 oktober 2019
    Met veel bewondering lees ik jouw verhalen. Wat zouden jouw ouders trots op jullie zijn geweest!! China is prachtig he?
    Deze schitterende ervaringen neemt niemand jullie af.
    Geniet ervan.
    Groetjes, Angeline
  8. Ron Daniels:
    6 oktober 2019
    Ook ik kijk net als Ton elke keer weer uit naar je verhalen, sinds je weg ben heb ik nog nooit zoveel van je gehoord en weet ik bijna dagelijks wat je doet. natuurlijk. Ik gebruik deze site om je ook maar gelijk een beetje op de hoogte te houden van wat ik doe want andere manieren van communicatie werk niet echt heb ik ondervonden. Ik ben aan mijn laatste vrije week begonnen en volgende week moet ik weer aan de bak met training geven. De opzet die ik voor ogen had blijkt ook aan te slaan want de eerste speler/coach uit India komt voor 3 maanden een trainers opleiding bij ons volgen, hij had op de opleiding van de World badminton Federation gehoord over de manier waarop wij het aanpakken en dat wil hij in India gaan introduceren.
  9. Ron Daniels:
    6 oktober 2019
    Daarnaast komt er nog een speler uit België en een uit Rusland. Spelers uit Vietnam zijn er meer dan voldoende die moeten we afhouden. Huynh en ik zijn begonen om ons stuk land buiten de stad in een fruitplantage klaar te maken om er te gaan bouwen. We hopen binnen een ½ jaar klaar te zijn met ons buitenverblijf, de grond is vrij smal en door 3 kanten omgeven door water dus we gaan gedeeltelijk in het water op palen bouwen. Ik heb de tekeningen gemaak en we gaan ze deze week opnieuw indienen, dat gaat net als bij de wethouders van Den Haag en de politie van Amsterdam gepaard met de nodige steekpenningen voor de vergunningen. Maar voor die paar duizen USD krijg je wel waar voor je geld, vaak blijkt het ondraaien of openvouwen van de tekeningen al een verschil te maken of je wel of niet een vergunning krijgt. Je moet namelijk niet vergeten dat wat in de vouw van de tekening heb gestopt, dat had ik fout gedaan de eerste keer. Je weet het we hebben de verkeerde kleur als je bij zulke mensen aanklopt, ik heb nog net niet achter op mijn T-shit staan "je kunt mij besodemieteren". ook al begin ik al ½ op een Vietnamees te lijken want ik zie er uit als een wielrenner met een totaal wit bovenlijf tot net boven de knieëen, een super rood bruine kop en zeer bruine armen tot net boven mijn ellebogen. Ik hoef je niets uit te leggen zo zouden jullie er ook uit zien was het niet dat je besloten heb om in de regentijd naar Azië te gaan. Ik merk ook een verandering ten opzichte van Krirsten van jullie twee, eerst helpen en steunen en nu zoiets van laat maar kankeren we fietsen gewoon weg en dan komt ze wel. Groeten Ron
  10. Paul en Gita:
    7 oktober 2019
    Ha Marcel, goed om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. We genieten elke keer weer van je verhalen.
    Kirsten, goed dat je gewoon doorgaat en volhoudt! Aan het einde van de vakantie ga je fluitend de berg op! Geniet er allemaal van!
  11. Marcel Daniels:
    7 oktober 2019
    He Ronald, bijzonder dat we inderdaad via dit medium contact met elkaar hebben. Maar je hebt gelijk, via andere kanalen gaat het hier uiterst moeizaam. Leuk om te lezen dat je formule aanslaat en dat nu ook in Vietnam de eerste spelers/trainers hun weg naar jullie Vietcadamy weten te vinden. Kan me voorstellen dat je weer blij zat was om Huynh weer te zien. Kan ze zich weer een beetje op badminton gaan richten of heeft ze nog steeds veel andere (emotionele) dingen aan haar hoofd? Ben benieuwd of het ons nog gaat lukken om elkaar in Vietnam te zien? Gezien de afstand die overbrugd moet worden op fiets van Noord naar Zuid is mijn inschatting nu dat we niet eerder dan tegen de Kerst in of rond Ho Chi Minh City zullen zijn. Kan me ook voorstellen dat dit niet strookt met jou plannen. Nou goed, we gaan het zien. Ik heb begrepen dat je info hebt gestuurd over een visum voor Vietnam. Die heb ik echter niet ontvangen. Als we straks in Beijing zijn gaan we naar de Vietnamese ambassade en zullen daar ons visum aanvragen. Nou jongen, hou haaks daar, heel veel succes met de ontwikkelingen rondom de Vietcadamy en jullie nieuwe huis en we’ll keep in touch!! Mars
  12. R. Daniels:
    9 oktober 2019
    Kirsten geweldig dat je ondanks alles toch weet vol te houden.Het deed me een beetje denken uit een gebeurtenis uit het verleden dat je niet graag ging wandelen met ons en je liep te foeteren tegen je vader. Geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben en het is leuk om jullie belevenissen te lezen. We kijken uit naar het vervolg. Veel plezier en geniet van elke dag. Groeten Ome Ruud en tante Coby.