Thee

3 oktober 2019

Volgens de legende werd thee voor het eerst ontdekt door keizer Shen Nong in China in 2.737 (!!) voor Christus. Tijdens één van zijn reizen waaide enkele blaadjes van een nabijgelegen struik in het water wat hij aan het koken was. Toen hij de drank eenmaal had genuttigd bruiste hij ineens van energie. En aldus werd thee een dingetje in de wereld.

Gisteren tijdens de avond wandeling ontmoet ik een man en twee vrouwen, afkomstig uit Tibet, die hier in Shaxi een paar dagen op vakantie zijn. We raken aan de praat en ontdekken een aantal overeenkomsten. Dat kan overigens alleen maar met behulp van een vertaal app, want anders ben je toch heel snel uitgepraat. Het blijken vrienden te zijn met kinderen in de leeftijd van 21 tot 26. We kijken gezamenlijk naar het dans festival en op de terugweg word ik (en de kids) uitgenodigd voor een traditionele thee ceremonie, de zogenaamde Gongfu tea ceremony. Als fervent thee liefhebber laat ik me dat uiteraard geen 2 x zeggen en zo komt het dat we met z’n zessen een uur later aan een officiële theetafel zitten. De tafel bestaat uit een verlaagd blad met een afvoerbuisje, een waterkraantje, een kookplaatje, een inschenkkom, een grote schaal met daarin het aantal (minuscuul) kleine theekopjes en een kruik met daarin een aantal houten tangetjes.

We laten ons vertellen dat álle thee afkomstig is van de Camellia Sinensis plant en dat er zes verschillende soorten zijn: White tea, (zeldzame) Yellow tea, Green tea, Oolong tea, Black tea en Pu’er tea. Chinezen nemen altijd hun eigen thee mee op reis. Omdat wij de gasten zijn vertellen de 3 dat ze ons verschillende soorten thee gaan schenken, maar ze vertellen er niet bij hoevéél verschillende soorten. Dat wordt dus afwachten.

We beginnen met White tea. De (eigen) bladeren worden in een grote kom gedaan, daarna gaat er (op de juiste temperatuur) gekookt water bij totdat de kom overloopt (het water loopt  vanzelf weg doordat de tafel verlaagd is en afgevoerd wordt). De deksel wordt erop gezet en daarna wordt de kom een aantal keren in de rondte gedraaid zodat de bladeren hun aroma en smaak af kunnen geven. De theekopjes worden met een houten tangetje uit de (warme) schaal gevist. Als de schenker denkt dat de thee zo goed als op orde is, schenkt hij de thee in de theekopjes, laat het even staan en giet dan alle thee leeg op tafel. Nu zijn de theekopjes gereinigd met de thee aroma en klaar voor gebruik. Alle kopjes worden volgeschonken en vervolgens wordt er geproost: Ganbei! Denk erom, niet het kopje in één keer leegdrinken (wat met gemak zou gaan!), maar eerst ruiken, het kopje ronddraaien (hierdoor komt het aroma nog meer tot zijn recht) en dan met kleine nipjes drinken. De vergelijking met een wijnproeverij dringt zich op en is op het eerste gezicht ook niet zo raar. Thee bevat geen alcohol, maar er zijn wel zelfs thee sommeliers. Zou dat mijn nieuwe studie gaan worden?

Na ongeveer 7 tot 8 kopjes (ieder, dus bijna 50 kopjes in totaal) is de thee uitgetrokken. Alle kopjes worden ingeleverd en we gaan over op de volgende thee. Dezelfde ceremonie volgt. We drinken weer 8 a 9 kopjes thee en vragen ons af hoelang dit nog door gaat. We willen natuurlijk niet onbeleefd zijn en blijven dan ook de aangeboden thee opdrinken. Dan staat een van de dames op en laat vol trots weten dat we nu Oolong tea gaan drinken. Ze loopt naar haar kamer en komt terug met een klein potje waar de bladeren in bewaard worden. Ze laat weten dat dit thee is van 3.000 RMB, omgerekend ruim € 400,00. Maar hoeveel thee je dan krijgt voor die prijs durf ik niet te vragen.

Ook de Oolong kent weer dezelfde ceremonie, met dit verschil dat hoe vaker je Oolong bijschenkt (water toevoegt), hoe lekkerder deze wordt. Maar het wordt ons, na zeker weer zo’n 10 kopjes, toch echt teveel nu. Op een zo’n beleefd mogelijk manier geven we aan dat we erg moe zijn en graag naar bed willen. Dan is het feest ook direct afgelopen. Binnen een paar minuten is alles opgeruimd, bedanken wij onze gastheer- en vrouwen voor een heerlijke avond en zoeken vervolgens allemaal onze kamers op. Geen twijfel mogelijk dat het toilet vannacht zéér regelmatig bezocht zal worden, want tsja, alles wat erín gaat zal er toch ook weer een keer úit moeten.

1. Stef:
    3 oktober 2019
    Gaaf zo'n ceremonie weer iets dat je van je bucket list kan schrapen
  2. Ton:
    3 oktober 2019
    Echt een leuk verhaal, zelfs voor een koffieliefhebber....
  3. Marcel Daniels:
    3 oktober 2019
    Ja, was leuk om een keer mee te maken. China is een echt thee land. Ik drink al zo lang thee, maar heb blijkbaar nog een hoop te leren. Ik word steeds nederiger 😊. Ik vind het erg leuk om steeds alle reacties te lezen! Fijn als het lukt om soms een glimlach op jullie gezichten te krijgen door iets wat we hier mee maken. Allemaal erg bedankt en ik hoop dat jullie het een beetje blijven volgen ( maar ook eerlijk zeggen als het saai wordt hoor!!). Overigens is de Shaxi vallei waar we nu verblijven een oase van rust ( voor zover je in China van rust kan spreken uiteraard, want de Chinezen hebben er een handje van om zoveel mogelijk schreeuwend hun zaakjes af te handelen, de tv liefst zo hard mogelijk te zetten en de deur zo ver mogelijk open. Iedereen mag mee genieten!).
  4. Richi:
    3 oktober 2019
    Jij krijgt voortaan alleen maar thee als je terug bent ;-)
    Geniet ervan in de Shaxi valley...
  5. Ron Daniels:
    3 oktober 2019
    Nou nee hoor Mars het word niet saai, ik kan het zelf herkenbaar noemen, vandaag was het beesten weer in Vietnam, bij verschillende buren zijn de daken er af gewaaid en ik moet zeggen dat ik veel regen gezien heb in Azië maar dit sloeg echt alles wat een bakken vielen er uit de lucht en dan echt de hele dag door. Ik kon nergens heen maar had gelukkig flink wat biertjes in de koelkast en hoe meer ik er nam (begon om 13.00 en het is nu 21.00) hoe lekkerder ze smaakte het lijkt wel thee.
  6. Marcel Daniels:
    3 oktober 2019
    Pfoe Ronald, het is niet te hopen dat wij die bakken met regen over ons heen krijgen als we onderweg zijn met de fiets. Voorlopig ziet het er hier redelijk gunstig uit. En als het erg hard gaat regenen, tsja, dan blijven we maar binnen. Zorg je er wel voor dat er nog een paar biertjes overblijven voor het moment dat wij er zijn 😀😀
  7. Sidney:
    3 oktober 2019
    Hoi Marcel, nu op naar de Sake (oeps Japan) of Whiskey proeverij, dan slaap je gegarandeerd de hele nacht 😉
  8. Sonja Daniels:
    4 oktober 2019
    Zou ik dan na dit verhaal overstappen van koffie naar thee???
    Nee toch maar niet! Maar wel heel leuk om deze ceremonie mee te maken.

Mars als jij ergens ben waar je WIFI hebt wil je dan contact opnemen?
  9. R. Daniels:
    4 oktober 2019
    fijn te lezen dat het jullie goed gaat, ik heb nu pas ontdekt hoe ik je berichten te pakken krijg. Ik bewonder je geduld bij de thee drinkende ceremonie en moet toegeven dat ik na de eerste 5 kopjes er de brui aangegeven zou hebben. Maar ja ik ben dan ook geen echte theeliefhebber. We zullen vanaf nuproberen om je reis en je berichten te volgen.over thee gesproken tante Coby vraagt net of ik een kopje kom drinken. om in de stijl te blijven. groeten en veel plezier.
  10. Johan:
    6 oktober 2019
    Wat een gedoe zeg...zakje erin ff een paar keer dompelen en klaar! 😉😊 Wel weer een leuke ervaring en een leuk verhaal.
  11. Peter:
    17 november 2019
    Hoi wat een leuk verhaal over die thee ceremonie
    Het doetme denken aan een soortgelijke ervaring jaren gelden , bij een van mijn eerste bezoeken aan China voor mijn werk
    Ik heb me toen ongans zitten eten tijdens een diner met een Chinese collega die vertaalde en een authentieke Chinees
    Ik bleef maar een beetje eten en snacken aan die ronddraaiende tafel en bleef me afvragen waarom we niet stopten
    Tot ik erachter kwam dat Chinezen zeker willen weten dat je genoeg hebt gekregen dus zolang topje je bordje leeg eet of kopje leeg drinkt krijg je nieuw
    Toen ik dat snapte en bedankte voor t heerlijke diner , was t ook binnne twee minuten gedaan
    Hij had dus al die tijd op jij zitten wachten
    Dus heel veel geleerd , op tijd stoppenen dank zeggen aan d gastheer,gast vrouw! Veel plezier daar!