Vera

14 oktober 2019

“Dag Don, leuk dat je er bent, maar wie zijn die twee andere mensen die je bij je hebt”? Vera lacht haar tanden bloot en kijkt Kirsten en mij onderzoekend aan. “Oei, had ik dat niet verteld? Ik dacht toch…”. Don kleurt rood en begint een hoop excuses te maken, maar Vera lacht ze direct weg. “Ach, of ik nu één of dríe personen in huis heb, maakt mij niet zoveel uit hoor, het wordt alleen een beetje krap, maar daar verzinnen we wel iets op”. We stellen onszelf voor en moeten allemaal lachen om het misverstand. Vera blijkt erg flexibel, niet ongewoon voor iemand die vanuit Nederland naar China is komen fietsen, aan Kunming en omgeving haar hart heeft verpand en hier nu inmiddels bijna 2,5 jaar woont.

We zijn net vanuit Dali in Kunming aangekomen in een grote mini-van. In dit geval hadden we beter kunnen spreken over een maxi-van. Fietsen hoeven niet uit elkaar, alle tassen kunnen er in, helemaal goed. Kirsten heeft voor de verandering een (mooi) appartement gescoord, maar omdat we hebben afgesproken om de eerste nacht bij Vera te blijven, zitten we een half uurtje later alweer op de fiets en pedalen we gedrieën door de drukke avondspits van Kunming, met Don in het midden, omdat hij zich fietsend in het centrum, totaal niet op zijn gemak voelt.

Dali bleek overigens een hele leuke stad te zijn. Toeristisch in de Old Town, zoals we dat inmiddels wel gewend zijn, maar ook in de wetenschap dat toeristen bezienswaardigheden bezoeken en daar heeft Dali er wel een paar van. Zo heeft het een oud en toch modern ogend centrum waar je volop doorheen kunt dwalen. Winkeltjes met allerlei soorten exotische vruchten die nog verser ogen doordat er steeds waterdamp overheen gespoten wordt. Het is teveel om op te noemen, maar ik spot in ieder geval Chinese peer, mango, passievrucht, ananas, sterfruit (soort mandarijn), persimmon, Chinese pruim, pomgranaat, guava, longeng (soort lychee), dragonfruit en durian. Vooral die laatste vind ik heerlijk en doet me weer denken aan Indonesie, waar ze er heerlijke gerechten mee maken. Overal winkels met oorbellen en andere snuisterijtjes, veel kleding (ook die van de traditionele soort, echt ontzettend leuk om te zien hoe vooral vrouwen zich daarin kleden) en vooral héél erg veel eettentjes. Wat kun je in China voor weinig geld toch verschrikkelijk lekker eten!

We brengen ook een bezoek aan de Shongsheng tempel met zijn 3 pagoda’s, dé blikvangers van de stad. Door interne strijd en de tand des tijds is het oude tempelcomplex verloren gegaan. Alleen de 3 pagoda’s hebben alles overleefd. Later heeft men het tempelcomplex weer op een fraaie wijze herbouwd. Shongsheng is de grootste Han Boeddhistische tempel in China en daar zijn ze in Dali erg trots op. De kaartjes zijn duur, maar gelukkig leest Kirsten de voorwaarden goed. Dan blijkt dat ik, voor de eerste keer in mijn leven, recht heb op senioren korting (geldt in China vanaf 60 jaar). Ik moet een paar keer diep slikken, maar maak dan toch dankbaar gebruik van deze mogelijkheid. Ouder worden komt met gebreken en soms met een klein voordeeltje 😊

En ook Don krijgt korting, niet omdat hij ook al 60 is (of oogt), maar als student. Hij laat zijn zorgverzekeringspas zien en dat vindt de mevrouw achter de kassa voldoende om hem als student aan te merken. Alleen Kirsten betaalt het volle pond omdat ze haar passen in het hotel heeft laten liggen. We proberen het nog met haar paspoort maar de kassa mevrouw is onverbiddelijk, geen korting, basta!

Dali ligt langgerekt tussen een hoge uitloper van de Himmalaya, de Cangshan Mountain en het Erhai Lake. We besluiten Cangshan te gaan overwinnen. Dat is tegenwoordig iets eenvoudiger dan vroeger, want een kabelbaan brengt ons tot ongeveer 1.800 meter (vanaf stadsniveau). Er gaat nog een kabelbaan helemaal tot aan de top, maar die ligt op 4.200 meter. Dat is een dure optie en hoewel uitdagend, besluiten wij dat 1.800 meter ook mooi is. We kiezen een wandelpad van zo’n 12 km die netjes langs de berg loopt. We hoeven dus niet steeds te dalen en te stijgen, tot groot genoegen van Kirsten. Het uitzicht is grandioos, het meer, de stad, de tempels, allemaal op Madurodam grootte. Op deze manier “doen” we 5 bergen en daarmee dus ook 4 kloven. Telkens weer prachtig om de watervalletjes te zien in de verre diepte en de schitterende vegetatie. Ook Dali laat op deze manier een blijvende indruk op ons achter.

Vera blijkt een grote flat te hebben in de wat duurdere wijk van de stad, op de 22ste verdieping. Dat is hóóg en het uitzicht is dan ook schitterend, vooral omdat de avond inmiddels zijn intrede heeft gedaan en er dus één groot lichtfestival te zien is. We kunnen onze fietsen stallen in de extra kamer die ze heeft. Dezelfde kamer die ik mezelf ’s-avonds vrijwillig toeeigen om in te slapen. Er wordt veel bijgekletst, zeker als we de volgende dag nog gaan lunchen met een Engelse vrouw die al 2 jaar Chinees studeert in Kunming. Don wordt steeds enthousiaster, want ook hij denkt er over na om in China aan zijn Chinese taal te gaan knutselen. Ik stimuleer hem daar absoluut in, want het staat uitstekend op zijn CV en opent ongetwijfeld vele deuren back home. Er komt geen eind aan het kletsen deze dag, want ’s-avonds gaan we uit eten met 2 Nederlandse meiden die net in Kunming zijn aangekomen. Uiteraard op de fiets en dat helemaal vanuit Nederland. Ik mag best een beetje jaloers zijn en ik luister dan ook met bewondering naar alle leuke verhalen, waar wij ook ons (kleine) steentje aan bijdragen.

We weten tussendoor nog een fietsdoos te bemachtigen waar de fiets van Don naadloos in verdwijnt. Kunming is zijn eindstation als we eenmaal onze treinreis er op hebben zitten. Ik moet er nog niet aan denken. Omdat ik het hier nog veel te leuk vind, maar vooral omdat we dan al weer afscheid van hem gaan nemen. Dat doet nu al pijn. Uiteraard ben ik zéér bevooroordeeld, maar het is zo’n leuke en gezellige gozer! Tsjoe, die gaan we missen! Maar voor nu nemen we afscheid van de 2 meiden, die hun fietstocht gaan vervolgen in Vietnam en van Vera, die hier achterblijft en gaat zorgen voor de volgende fietsers die op haar pad komen. Wat zit de wereld toch vol prachtige, avontuurlijke en broadminded people!!

1. Ron Daniels:
    14 oktober 2019
    Leuk verhaal Mars, Nederlanders die je overal tegen komt en waar je normaal niets tegen zou zeggen maar omdat je elkaar zo ver van huis ziet klikt het gewoon al is het maar voor een paar dagen. Je mag de "meiden" gerust zeggen contact op te nemen als ze in de buurt zijn, het is altijd leuk om zulke mensen te ontmoeten en hoe leuk kan het zijn als ze in China met jullie uit eten gaan en dan een paar weken later met je broer in Vietnam. We hebben net te horen gekregen dat Huynh terug MOET naar DK voor 09-01 anders wordt ze uitgeschreven, dus gaan we gebruik maken van onze tickets en vliegen op 18.12 terug naar Europa (heb ik daar zin in?) Maar we zijn rond 15-01 weer terug in Vietnam voor 3 maanden, ik weet niet hoe dat uitpakt met jou planning maar ik zou het helemaal kut vinden als je eenmaal in Vietnam was en we elkaar mis lopen.
  2. Marcel Daniels:
    14 oktober 2019
    He Ronald, ik durf het nog ff niet te zeggen. We zullen er in ieder geval rekening mee houden dat jullie er van 181219 tm 150120 niet zijn. Ik had het uitermate leuk gevonden om Kerst en Oud&Nieuw bij/met jullie te vieren, maar soit, het is niet anders. Ook onze plannen veranderen mogelijk weer. We willen nu toch ons oorspronkelijke plan weer oppakken en van China naar Laos fietsen, maar is afhankelijk van een aantal factoren, dus het is nog onzeker. Onze reis door Azie eindigt in ieder geval in Ho Chi Minh city, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat we elkaar niet gaan zien. Vraag is veel eerder wanneer dat precies zal zijn. Zoals we dat tegenwoordig tegen meer mensen zeggen: we keep in touch 😀
  3. Astrid:
    15 oktober 2019
    Hallo Mars, allereerst de complimenten over je schrijfkunst, echt leuk om te lezen! Je schrijft precies hoe je praat.
    Wat een geweldig avontuur bleven julli zo met zn drieën, super!! Hou vol en heeel veel plezier!

Groetjes,Astrid
  4. Ron Daniels:
    16 oktober 2019
    Hoi Mars, het is niet onze keuze om terug te gaan, maar als Huynh langer als 6 maaden weg is uit DK dan verliest ze haar visa en verblijfsverguning en de datum van 6 maanden is op 09-01. We hebben ook afspraken voor het ziekenhuis staan in de eerste week van Jan. en ik heb die heup nu toch wel aardig zat, dus maar even door de zuren appel bijten en een paar weken terug gaan. Ik had graag de feestdagen met jullie doorgebracht want er wordt in Vietnam niet veel aangedaan je zult alleen in de grote steden wat merken van Kerst en oud en nieuw. Als je eind Jan. begin Feb. nog in Vietnam ben is het wel heel leuk om bij ons te zijn want dan is het TET holiday het chinese nieuwe jaar dat is het meest belangrijkste feest in Vietnam.
  5. Marcel Daniels:
    19 oktober 2019
    He Astrid, dank je! Ik vind het hartstikke leuk dat je zo mee leest! Alles goed in ons kikkerlandje? Ik zeg soms gekscherend tegen Kirs en Don dat wij in de afgelopen 5 weken al meer hebben gezien en meegemaakt dan in de afgelopen 5 jaar in NL :-). Ik overdrijf uiteraard, maar toch.....