Take Away - part 1 (door Marcel)

16 augustus 2019

Naarmate de vertrek datum dichterbij komt worden de vragen ook steeds praktischer. Super belangrijk is bijvoorbeeld “Wat neem je mee”.

Allereerst is daar de fiets. We hebben gemeend niet op de kosten van een fiets te moeten bezuinigen. De fiets wordt per slot van rekening onze steun en toeverlaat het komende jaar. Daarom hebben we gekozen voor een Santos. Ik heb me laten vertellen dat Robbert, de oprichter van Santos, ooit in een schuurtje in Lisse met zijn bedrijf is begonnen. Hij is gestart met het concept Custombuilt. Dat wil zeggen dat je eerst kiest hoe je fiets er uit moet komen te zien, welke onderdelen je er op wilt hebben, welke kleuren enz. Daarna gaan ze voor je aan de slag en een maandje later kun je dan je fiets op komen halen. Dat ophalen gebeurd overigens niet bij het hoofdkantoor in Nieuw Vennep, maar bij een van de gespecialiseerde Santos dealers. En dan krijg je een fiets voor het leven, want, zo luidt de slogan van deze specialist “Santos is built for life”.

Wij vonden een goede en betrouwbare Santos dealer in Ter Aar, bij vEijk. Leuke mensen, ontzettend veel plezier in het verkopen van hun product, heel veel verstand van de fietsen en, niet geheel onbelangrijk giga klantvriendelijk! Ze nemen alle tijd voor je, adviseren je top en proberen je niets aan te smeren. Het zijn allemaal mensen die ook in hun vrije tijd iets met fietsen doen. Ik zelf heb al langer ervaring met Santos en met vEijk. Toen ik mij eerste fietsreis ging maken naar Noorwegen, een jaar of 5 geleden, heb ik mijn eerste Santos gekocht, een zogenaamde Travelmaster 2.6. Heerlijke fiets, zwart en robuust. Absoluut bestand tegen de omstandigheden waar de fiets mee te maken krijgt. Een Son dynamo in het voorwiel zorgt er voor dat het opladen van mijn Apple I-phone een fluitje van een cent is. De stijfheid van het frame zorgt er voor dat ik, ondanks mijn volle bepakking, met gemak met 50 km per uur de berg af kan trappen zonder ook maar de geringste trilling. Het leren Brooks zadel vormt zich op een weldadige manier rond mijn kont. Veel kilometers maken is daarmee dan ook geen enkel probleem. Deze fiets heeft nog wel een “gewone” ketting. Die moet om de zoveel duizend kilometer worden vervangen, maar goed, dat heb ik er graag voor over.

Nadat mijn dochter heeft besloten om mee te gaan op reis is zij ook gaan sparen voor een Santos. Die heeft ze, door omstandigheden, bij een andere dealer gekocht. Dat voelde toch minder goed als vEijk. De fiets zelf voldoet overigens aan al haar eisen. Kirsten heeft gekozen voor een donker grijze Travelmaster 3+. Een prachtfiets. Met Son dynamo vóór en een Rohloff naaf met riemaandrijving áchter. Een verlengde achterzit zorgt er voor dat je met trappen niet steeds met je voeten tegen de achtertassen aankomt.

Na veel wikken en wegen en vooral omdat zoon Don besluit om de eerste 2 maanden mee te fietsen, besluit ik tot een switch. Don krijgt mijn Travelmaster 2.6 mee op reis en ik zelf doe een nieuwe aankoop, uiteraard weer bij vEijk. Ik ga voor dezelfde Santos Travelmaster 3+ als Kirsten heeft, alleen een groter frame en bruin in plaats van donker grijs. Daar fiets ik nu al weer een tijd naar volle tevredenheid op.

Ik check nog eens op de site van Santos hoe het zit met al die wereldfietsers waar je veel van hoort. En zowaar, veel van de lange afstandfietsers fietsen op een Santos. Kan uiteraard ook moeilijk anders als je de site van Santos zelf checkt. Maar één ding valt me wel op, wat een tevredenheid over dit product. Hoeveel kilometers er al niet gefietst zijn zonder de minste klachten. Ik zelf ga nog wel een vraag stellen aan Santos en vEijk. “Wat nou als een van onze fietsen gepikt wordt onderweg, of onherstelbaar is/wordt beschadigd. Hoe snel kan er dan een andere fiets worden geleverd”? Ik twijfel er geen moment aan dat ook deze vraag een bevredigend antwoord gaat opleveren. Maar ik blijf natuurlijk wel erg benieuwd!

1. Ashia Couturier:
    17 augustus 2019
    Also ask Santos what you get for advertising their bike both on the road and your blog............maybe some sponsoring!!!!!