Kaapstad - een warm welkom (door Marcel)

29 april 2019 - Wateringen, Nederland

Alsof ik het in de afgelopen en komende periode nog niet druk genoeg heb, ben ik in de 2e helft van maart ook nog naar Zuid Afrika gevlogen. Wellicht een wat vreemde beweging, vooral als je bedenkt dat ik al mijn geld in mijn zak moet houden voor de lange trip van tenminste 12 maanden (hopelijk langer, maar in ieder geval hopelijk niet korter!). Maar ik heb ongeveer 1 jaar geleden een hele leuke vrouw leren kennen en laat die nu toevallig in Kaapstad wonen :-)

Ashia heeft me uitgenodigd om een keer bij haar langs te komen en te ervaren hoe de Kaap is. Ik geef eerlijk toe dat ik lang heb getwijfeld of ik dat in deze periode wel moet doen, want zoals gezegd: het kost geld en dat kan ik nu beter in mijn zak houden. Maar uiteindelijk toch de stoute schoenen aangetrokken en een ticket naar Kaapstad gekocht. En daar heb ik geen spijt van gekregen.

Ten eerste is Ashia een ontzetend goeie gastvrouw/vriendin gebleken die niets na heeft gelaten om het mij naar mijn zin te maken! En daarnaast is Kaapstad een heerlijke stad om te verblijven. Moet ik overigens ook wel direct bij zeggen dat ik van sommige dingen niet echt heel vrolijk werd, maar over het algemeen: prachtig!

De tafelberg is natuurlijk een locatie die je, letterlijk, niet over het hoofd kan zien. De berg is er altijd en overal, gigantisch in zijn majestueuze glorie. Ik heb me daar vaak afgevraagd waarom ik zo onder de indruk was van de berg? Ik geloof dat het vooral te maken heeft met de redelijk plotselinge overgang van plat naar stijl omhoog. Zoek je vanuit NL een berg op, dan doemt deze heel langzaam op en klimt de berg als het ware vanzelf beetje bij beetje naar een top, als een soort langzaam glooiende pyramide. Maar niet bij de tafelberg, die is er ineens. Zo staat er niets en zo..... bam .... berg. En het is ook geen pyramide achtige punt, nee, je kunt er een heel stevige wandeling op maken, er is een restaurant en er zijn 3 wandelroutes uitgezet. Ik heb zelfs begrepen dat er in het verleden wel eens iemand is geweest die jaren op de top heeft vertoefd, al dan niet vrijwilliger. Volgens mij meer niet dan al vrijwillig. Het was dacht ik iemand die betrokken is geweest bij een muiterij en toen de berg op is gevlucht. Hij heeft zich daar toen jaren schuil gehouden omdat hij er van uit ging dat de kapitein van het schip hem zou rapporteren bij terugkomst, zodat er jacht op hem gemaakt zou kunnen worden. Wat bleek echter achteraf: het schip was in een hevige storm terecht gekomen en was al naar 2 dagen op de terugweg gezonken. Heeft de goeie man daar jaren voor niets op de berg gewoond. Tsja....

Waar werd ik daar dan wat minder vrolijk van? Ten eerste voelde ik me als vrije jongen erg opgesloten wanneer de avond zijn donkere sluier eenmaal had laten neerdalen. En dan bedoel ik lettterlijk opgesloten, want om bijvoorbeeld het appartement van Ashia binnen te komen moet je eerst 4 (!!) hekken door. Er is ook niemand die het in Kaapstad in zijn hoofd haalt om 's-avond een rondje te gaan wandelen of joggen of met de hond te wandelen. Blijkbaar is het daar te onveilig voor, hoewel ik dat niet zo heb ervaren.

Verder heb ik me laten vertellen dat het nu allemaal in economische zin wat minder voortvarend gaat. Er is veel corruptie en er gaat onvoldoende geld naar scholing, infrastructuur en sociale voorzieningen. Dat zorgt voor een uitholling van de mogelijkheden van de huidige generatie en die lijkt het wel best te vinden. "Lijkt" zeg ik met nadruk, want veel verstand heb ik er uiteraard niet van en ik heb er nog minder onderzoek naar gedaan. Maar ik heb het idee dat het land nog welvarender had kunnen zijn als de politici niet zoveel met zichzelf bezig zouden zijn (en het zichzelf verrijken) en meer oog zouden hebben voor de noden van de bevolking. En dan doel ik niet alleen op de armen die steeds armer worden, maar ook op  de welvarende middenklasse die veel meer gestimuleerd kan worden om het land bij zijn nekharen te pakken en uit de modder te trekken.

Maar he, ik ben hier geen politiek of economische recentie aan het schrijven, maar juist een indruk van Kaapstad en omgeving. En ja, het is daar echt schittend. Ik heb genoten van de kustplaatsjes waar je net zo makkelijk penguins op het strand ziet lopen als mooie meiden. Waar ik de kop heb geaaid van een grote zeerob (ik denk tenminste dat het een zeerob was) en waar we voor weinig geld heerlijk hebben zitten eten en drinken.

En nu ik het toch over drinken heb: ze kunnen er wat van in Zuid Afrika: wijn maken! Prachtige wineries, wineyards, chateaus, you name it, met de lekkerste wijnen. En dat alles prima geprijsd (is dat nou met een "d"of met een "t". Ik laat het even afweten. Ik zal er ongetwijfeld nog wel een vaker op terug komen, maar Kaapstad is een stad die me in mijn ziel geraakt heeft. En daar heeft Ashia voor een groot deel aan bijgedragen!

1. Ashia Couturier:
    29 april 2019
    Cape Town and I would welcome you back with open arms!!! You're special!!!! See you in June!
    Lotsaluv
    Ashia
  2. Pdro:
    Leuk !!zo'n wereldreis 😢
  3. Sonja:
    29 april 2019
    Als je over Zuid Afrika al zo heerlijk kan vertellen dan zullen de reisverslagen ook zeker mooi zijn om te lezen! Je gaat nu toch maar mooi je droom waarmaken. Ik ben zeer trots op jou en Kirs.
    Dikke knuffel,
    Sonja