Don

6 november 2019

Onze laatste dagen in China typeren zich door gemengde gevoelens. Zo is het heel erg gezellig als we in een westers kneippie (we hebben er een gewoonte van gemaakt om alle zaken die we bezoeken een kneippie te noemen. Dus we kennen kleine kneippies, grote, gezellige enz.) Slice of Heaven, Bill tegenkomen. Bill is een Amerikaan van 78 jaar die al meer dan 14 jaar in China woont. Hij is hier naar toe gekomen om les te geven aan de universiteit van Kunming en is daarna nooit meer weggegaan. Bill geeft nu Engelse les aan iedereen die zich aanmeldt. Hij heeft een hele leuke humor en zijn glimlach nadat hij iets leuks heeft gezegd werkt zeer aanstekelijk. Bill is geboren in Seattle en vertelt volop over zijn place of birth, maar net zo makkelijk schakelt hij over op de economische problematiek in zijn favoriete stad Kunming. Hij heeft de laatste tijd nogal wat problemen met zijn visum, en met zijn Amerikaanse accent gaat hij verder “and if they have the guts to kick me out of China, I’m gonna live in Hanoi. The food and women in Nam are even more delicious then in China”. En met een vette knipoog naar Don en mij (als een heuse gentleman houdt hij rekening met de gevoelens van de dames in het gezelschap) nipt hij verder aan zijn café Latte.

Even later komt Jeroen binnen gewandeld. Hij is een originele Limburger, getrouwd met een Chinese, woont al 9 jaar in China en runt een café iets verderop in de straat. We raken in gesprek over het starten en runnen van een café in China. Blijkt op zich nog niet eens zo moeilijk, “maar” zegt hij erbij “moeilijk is natuurlijk een relatief begrip”. En daar moet ik het dan mee doen.

Als ook Tim met zijn Chinese vriendin binnen komt wandelen, zitten er meer Nederlanders dan Chinezen in de zaak. Tim geeft Engelse les op een basis school. Als je een jaar of tien geleden met je rugzak door China aan het trekken was en je wilde wat geld verdienen, dan meldde je je aan bij een school en de volgende dag kon je beginnen. Je moest dan uiteraard wel een beetje verstand van Engels hebben. Maar tegenwoordig werkt dat niet zo makkelijk meer. Je moet sowieso een universitaire studie hebben afgerond (in welk vak maakt dan weer niets uit), je moet er fatsoenlijk uitzien en je moet een test afleggen. Is dat alle 3 positief, dan kun je zo een contract krijgen. Er is heel veel vraag naar native or European speakers. In de stad verdient het weliswaar meer dan op het platteland, maar bij de laatste krijg je er vaak een woning bij.

Don neemt alle informatie gretig tot zich. Hij is zeer geïnteresseerd in China en zijn taal. Zijn basis grammatica is véél beter dan die van Kirsten of van mij en hij krijgt steeds volop complimenten over zijn uitspraak. Don wil thuis Chinees blijven leren en binnen 2 jaar voor tenminste een half jaar naar China gaan om daar te taal verder te leren. De mogelijkheden zijn er volop en ik stimuleer het ten zeerste. Met een gedegen kennis van de Chinese taal openen zich veel deuren die normaal voor je gesloten blijven.

Het is tevens de laatste avond voor Don en dat doet Kirsten en mij echt veel verdriet. We hebben met z’n drieën zo’n unieke ervaring achter de rug. We zijn zo’n op elkaar ingespeeld team. Don heeft zo’n heerlijke humor. Het gaat héél zwaar worden de eerste tijd om te wennen aan het feit dat hij er niet meer bij is. Het voelt alsof we een ledemaat moeten missen. Feitelijk onmogelijk, maar toch gaat het gebeuren. Natuurlijk heb ik thuis geprobeerd Don zover te krijgen om het hele jaar mee te gaan, maar daarvoor vindt hij het fietsen gewoon niet leuk genoeg. En je moet best wel een beetje gek zijn op fietsen om zo’n reis te doen zoals wij die aan het maken zijn. Zo vond Don het al erg moeilijk om in een stad als Dali te fietsen of Kunming. Terwijl dat echt helemaal niets voorstelt. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer Kirsten en ik straks in Hanoi fietsen, dat we dan soms wel even moeten slikken, maar verder……. Wat we gaan missen is zijn gezeur over stank. Don heeft een bovengemiddeld scherp reukorgaan en daar zijn we dan ook bovengemiddeld vaak mee geconfronteerd 😊. Hij was steeds degene die ons vertelde om schoon te blijven, handen te wassen en op te passen met het water. We moeten gaan wennen aan het feit dat we niet meer bij elk toilet hoeven te stoppen omdat er gepist of gepoept moet worden. En dat we geen antwoord meer hoeven te geven op vragen als “denk je dat het restaurant waar we straks gaan eten ook tomaat met ei heeft”. De meeste van Don’s “denk je dat…” vragen moest ik altijd beantwoorden met “ik heb geen flauw idee..”. Don zat altijd voorin de taxi omdat hij de paar vragen van de chauffeur beter kon beantwoorden dan wij. En hij ging zeer regelmatig extra vragen stellen omdat zijn zus dat niet durfde of geen zin in had. In de hotels was hij altijd degene die direct de fohn arresteerde, omdat zijn schoenen gedroogd moesten worden, of zijn kleren,  zijn sokken of zijn portemonnee. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Terwijl ik dit zit te schrijven rollen de tranen over mijn wangen. We gaan hem zó missen!! En dan komt het moment waar we al voordat we op reis gingen bang voor waren. Zijn fiets is ingepakt en ligt in de speciale taxi die we hebben besteld om ons naar het vliegveld te laten brengen. Het blijkt nog een heel gedoe met zijn vliegticket omdat zijn vlucht is vervroegd, maar uiteindelijk staan we voor de security check en laten we de tranen de vrije loop. Nogmaals, zoals we zo vaak doen, zeggen we hoeveel we van elkaar houden en dat we intensief contact blijven houden tijdens onze verdere reis. Hij gaat naar huis, gaat zijn ding doen, zijn moeder (die uiteraard héél erg blij is dat hij weer thuis komt), familie en vrienden opzoeken, Loki de kat en Chivay de hond weer knuffelen en alle andere dingen die je doet als je terug bent van vakantie. Kirsten en ik blijven met een akelig leeg gevoel achter. We gaan het nu met z’n tweeën rooien. Natuurlijk gaat dat lukken, maar zo vóelt het op dit moment niet. Het enige positieve wat me op dit moment te binnen schiet is dat Kirsten er nu een nieuwe volger bij heeft op haar Instagram account en ik een volger op mijn reislogger 😊. Ik ga stoppen, er schiet me verder geen leuke kwinkslag meer te binnen. We hebben overigens definitief besloten dat Vietnam ons volgende land gaat worden waar we gaan fietsen. In dat land ligt geen gezamenlijke ervaring, dus dat maakt het voor ons achterblijvers ook wat makkelijker om samen door te gaan. Natuurlijk heb ik daar veel zin in, maar op dit moment zijn we gewoon verdrietig, mag het!

1. Mattie Dekkers:
    6 november 2019
    Ahhh Mars, ik voel helemaal met je mee. Zo voelde ik mij precies een jaar geleden ook, toen Renee voor 8 maanden op pad ging.
    Sterkte jongen en als troost.....het gaat weer over.
    Je hebt mooie avonturen in het vooruitzicht, geniet ervan.
    XX
  2. Imre:
    6 november 2019
    Logisch dat jullie hem gaan missen! Zeg even tegen Kirs dat ze wat actiever moet zijn op insta :) Laatste foto is van 23 september... Dikke knuffel! XXX
  3. Ashia Couturier:
    6 november 2019
    Aaaaaa Marcel, I felt those tears too. Imagine I'm going to have that next year when Yusuf moves to Europe. His dad will be happy, but not me.
    Chat soon!!!😘😭
  4. Paul en Gita:
    6 november 2019
    Ha Marcel en Kirsten, ja het zal zeker even wennen zijn om zonder Don verder te reizen
    maar de reizen die jullie nog gaan maken zullen zeker alles goed maken!
    Veel liefs van ons.
  5. Ton:
    Dag Mars,
    Echt apart na zo'n intensieve tijd zonder Don verder te gaan. Je schrijft trouwens behoorlijk empatisch. Ik voel je verdriet.....
  6. ANNEKE:
    7 november 2019
    Aaaaaah Marcel 😟, no worries, gelukkig heeft Don ook nog een moeder, die blij is dat ze hem na 2 maanden weer zie en op Schiphol moet 😢🤧, maar deze keer van blijdschap!!! Èn laat staan Kirsten, die ik een jaar moet missen 😭, dús......! 🤫
  7. Ron Daniels:
    7 november 2019
    Ja dat zal niet mee vallen in het begin zonder Don, maar ik ben er zeker van dat jullie twee ook een perfect team zullen zijn onder weg. Over Hanoi hoef je jezelf geen zorgen te maken het is niet het zelfde als Saigon, veel kleiner en veel rustiger. Ik heb maar een klein beetje ervaring met backpackers hotels in Hanoi het enige van dat soort waar ik ooit geweest ben is het Hilton :-)
  8. Ron Daniels:
    7 november 2019
    Wanneer zijn jullie in Hanoi en hoelang blijven jullie in de stad? Als het even kan vliegen Huynh en ik naar jullie toe om een weekend samen te zijn.
  9. Sonja:
    Hallo Mars en Kirs,
    Dat het afscheid van Don zwaar valt kan ik mij heel goed voorstellen. Jullie waren 24/7 bij elkaar en dat schept een nog hechtere band. Maar samen zijn jullie ook een mooi team die verder gaan met jullie droom en avontuur. Veel plezier in het mooie Vietnam.
    Dikke knuffel
  10. Marcel Daniels:
    7 november 2019
    Dank jullie wel voor alle lieve en opbeurende reacties. Dat doet ons goed en wordt telkens weer ontzettend op prijs gesteld!! Het zal nog wel even duren voordat we er aan gewend zijn, maar ongetwijfeld gaan Kirs en ik nog een hele mooie tijd tegemoet. Ik kijk daar ook echt naar uit. Maar het is zoals Sonja ook zegt: als je 2 maanden lang 24 uur ip elkaars lip zit schept dat een enorme band. En als 1 lid van dat team dan ineens weg is, dan voelt het echt als een amputatie. Kirs en ik moeten nu gewoon de rollen gaan herverdelen en dat heeft even tijd nodig.
    Kirsten heeft nog weinig op Instagram gedaan omdat we hier in China heel veel last hebben met internet en veilige VPN. Ze kan dan ook maar heel soms op haar account. Daarnaast hebben we natuurlijk nog niet al te veel gefietst 🤪🤪, dus heel veel daarover heeft ze niet te vertellen of te laten zien. Ik ga er van uit dat dit in Vietnam beter zal gaan.
    En Ron, het zou hartstikke leuk zijn als we iets gezamenlijks zouden kunnen regelen in Hanoi! We weten alleen nu nog niet precies wanneer we daar zullen zijn. Voor zover ik dat nu kan bekijken zal dat ergens tussen 20 en 23 november zijn. Naarmate we dichterbij komen kunnen we de datum uiteraard wat preciezer aangeven.
  11. Don:
    10 november 2019
    Hee pap, jullie gaan je prima redden! Ik weet het zeker! Straks inderdaad in Vietnam is alles anders! Ik ga er hier in Nederland wat van maken totdat ik jullie weer op kom zoeken! Dalijk op de fiets is er weer volop afleiding! Wees aaaaaaltijd voorzichtig! Zeker in de stad! Stop wanneer je aanvoelt dat kirsje wilt stoppen maar het niet aangeeft!

Ik hou heeeeeeeel veel van jullie en wees echt voorzichtig!! We spreken snel! LOVE YOU!!