Be- en verwondering (door Marcel)

25 september 2019

Een paar dagen geleden kwamen we in Shangri-La, een prachtig dorp hoog in de bergen van de Chinese provincie Sichuan, een Fransman tegen. Hij was in Frankrijk op de fiets gestapt en was via 19 landen uiteindelijk in China beland. Hij gaf ons veel tips en was ontzettend aardig en behulpzaam. Maar heb ik het me nu verbeeld of zag ik soms een glimp van medelijden in zijn ogen. Zeker nadat we hem verteld hadden dat we met de fietsen net vers uit het vliegtuig waren gestapt en van plan waren om in een 3-tal weken van Shangri-La naar Dali, en misschien zelfs wel naar Kunming te fietsen. Hij gaf nog aan dat er heel andere kwaliteiten aan te pas komen om te fietsen in de ruige bergen van China. Letterlijk zei hij “C’est ne pas Alpe D’huez he”. Ik begreep hem toen niet zo erg goed. Bedoelde hij dat de Franse berg die sommige Nederlanders wel 6 x achter elkaar bedwingen, zwaarder is dan de plaatselijke bergen hier? Nu, achteraf, moet ik lachen om die ongelooflijke naïviteit van ons. Deze bergen zijn alleen maar te fietsen als je je er ontzettend goed op voorbereid. Je moet volgens mij al stevig wat kilometers in de benen hebben, gewend zijn om zelf je potje te koken en je water te filteren, te slapen in de natuur in een tent en gewend zijn aan de ijle lucht. Hoewel we thuis vele uren hebben gesproken over de reis en over het schema, hebben we ons totaal niet voorbereid op een maand fietsen in de bergen. “Dat doen we wel even” heeft, na onze heftige ervaring van een paar dagen geleden, plaats gemaakt voor “dat gaat ons absoluut niet lukken”. We moeten reëel zijn, doorgaan in de bergen zou onverantwoord zijn en voor ons zelfs gevaarlijk.

Hoeveel bewondering ik dan niet heb voor de Fransman of bijvoorbeeld voor Marica van der Meer. De vrouw die besloot om vanuit haar woonplaats in NL naar haar vriendin in Adelaide te fietsen en daar uiteindelijk een boek over te schrijven. Het was al oprechte bewondering toen ik haar boek las, maar je kan het volgens mij pas echt op waarde schatten als je zelf zoiets probeert. Want naast de vele kilometers die ze op vlakke stukken heeft gefietst, heeft ze dus ook heel veel bergen bedwongen!! En dat in haar eentje! Zoals mijn tante dan zou zeggen:  “geweldig”!!

Maar wij geven het natuurlijk niet zomaar op. We blijven de fietsen begeleiden in plaats van andersom, dat wel. Maar alleen totdat we uit de bergen zijn. Voorlopig is het plan om na China naar Hanoi te vertrekken en daar stappen we dan weer op de fiets om heel Vietnam door te fietsen. Zie ik dit nu als een verloren gevecht? Nee, zeker niet. Als het al een wedstrijd is, dan maar een bokswedstrijd. Ronde 1 is verloren, maar er zullen nog vele rondes volgen en het is de intentie om die allemaal te winnen. Maar ik zie het natuurlijk helemaal niet als een wedstrijd. Het is één groot avontuur, waar we met z’n drieen ontzettend van genieten. De band die we hebben was al erg sterk, maar wordt door deze reis alleen nog maar sterker. Bedenk dat we 24 uur per dag, elke dag dicht op elkaars lippen zitten. En er valt geen ongetogen woord. Tuurlijk, soms is een van ons sacherijnig, maar dat lachen de andere twee dan weer weg. Of ze krijgen van mij een stevige “hug”, een klop op de schouder of een dikke glimlach. En dan kunnen we er weer tegen.

Hoe gaat onze besluitvorming in zijn werk? Tsja, ik denk niet anders dan in andere gezinnen. Ik ben weliswaar de vader, maar besluiten nemen we op basis van gelijkwaardigheid. Meestal heeft er één ’n idee en de anderen gaan daar dan in mee. Komen we er echt niet uit, dan besluiten we bij meerderheid van stemmen, 2 tegen 1. Het besluit om niet meer in de bergen te fietsen was overigens niet zo moeilijk, we zien alle drie dat het simpelweg geen doen is voor ons. We geven dan graag toe dat we mietjes zijn en dat er ongetwijfeld mensen zijn die zich nu een beetje zitten te verkneukelen, maar daar hebben we schijt aan. Het gaat er vooral om dat we het naar ons zin hebben op onze reis en dat doel wordt nog steeds elke dag gehaald, lekker puh 😊.

Is de spanning er dan een beetje uit in de bergen? Nou, dat nu ook weer niet. Zo hebben we gisteren een autorit achter de rug die we weliswaar niet hadden willen missen, maar die ons wel soms naar onze voorvaderen hebben doen roepen. Het is vochtig koud, regendruppels maken grote plassen op de binnenplaats, de koe loeit bijna zijn laatste adem uit en de varkens knorren om het hardst als wij de auto instappen die ons naar ons volgende bestemming brengt. De lodge waar we verbleven ligt diep in een dal en zelfs de auto heeft moeite om de heuvel te beklimmen. We rijden het dorp uit, dat middeleeuws aandoet. De huizen van hout en klei, modder typeert de straten, ramen waar voor een groot deel het glas is vervangen door plastic zakken, kippen, varkens en een ezel scharrelen door de straat op zoek naar iets eetbaars.

De chauffeur ziet geen hand voor ogen omdat we door de wolken rijden. Door de radio klinkt Chinese muziek, het is bijna surrealistisch. Soms trekt de mist ineens op en ontwaren we een prachtig landschap, de cactus zien we veel hier in de bergen, maar ook palmbomen en heel veel fruitbomen. We worden steeds stevig door elkaar geschut, omdat de weg vol gaten zit. Daar komt bij dat  er veel landslides zijn, grote brokken steen en rots op de weg waar we steeds omheen moeten rijden. Stel je voor dat zo’n rotsblok onze auto raakt! Langzaam trekt de mist echter op en dan wordt de natuur adembenemend. We zien de kale rotsen van de machtige bergen boven de wolken uittorenen en voelen ons als in een Chinees sprookje. We zien het landschap zoals we dat alleen maar van een ansichtkaart kennen, majestueus in  al zijn grootsheid. En op de voorgrond dan wat huizen of boerderijen met de typische Chinese bouwstijl. De ingang wordt bepaald door een grote toegangspoort. Altijd rood en met tekens aan de zijkant. Vaak een Chinese vlag die wappert aan de bovenkant. En de nok van het dak eindigt aan beide zijden altijd naar boven toe, op weg naar de Hemelse vrede.

Maar ook daar komt weer een eind aan als de chauffeur ons waarschuwt dat de normale weg is opgebroken en dat we een alternatieve route moeten nemen naar de pont over de rivier. De rivier hadden we al een tijdje in het zicht, diep beneden ons. Het blijkt nu de bedoeling dat we over een ezelspaadje voor ons gevoel bijna loodrecht naar beneden moeten, terwijl de grond één grote modderpoel is geworden doordat het al de hele dag regent. De chauffeur lacht onze zorgen weg en begint aan de afdaling. Gaan we dit echt meemaken? Kirsten zegt een gebedje en ik zie Don wat witjes wegtrekken. Zelf doe ik af en toe mijn ogen gewoon maar dicht en vertrouw er op dat het goed gaat komen. We glijden soms weg omdat het paadje veel te smal is voor een auto, we raken een rots en hellen één keer vervaarlijk over. We rijden/glijden stapvoets meter voor meter naar beneden totdat we eindelijk het bevrijdende pontje hebben bereikt. De rest van de rit doen we bijna zingend af, blij als we zijn dat er geen twéé rivieren zijn die we over hoeven te steken. Uitstekend chauffeurtje, dat moet gezegd!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sonja:
    Hoi lieverds,
    Goed om te horen dat de plannen bijgesteld worden! En inderdaad het belangrijkste is dat jullie het fijn hebben!
    Ik geniet verder van jullie avonuren😀 dikke knuffel!
  2. Johan:
    25 september 2019
    Een inschattings foutje is zo gemaakt. Het mooie is dat jullie nog zeeën van tijd hebben, geniet ervan!
  3. Paul en Gita:
    25 september 2019
    Fijn dat jullie dit met elkaar opgelost hebben en geen ruzie hebben gekregen Jullie zijn kanjers!! Pas de reis aan op wat jullie wel kunnen dan komt het zeker goed!
    Geniet van de leuke momenten en vergeet de niet leuke momenten!😗
  4. Mattie Dekkers:
    25 september 2019
    Blij te horen dat jullie de zaak weer in balans hebben.
    Geniet van alles wat nog komen gaat..
    En wat fotootjes voor de thuisblijvers zou ook leuk zijn hahaha
  5. Ashia Couturier:
    25 september 2019
    I understand that you want to be in one with nature, but this was way to close love.
  6. Ron Daniels:
    26 september 2019
    Wijze besluiten vinden hun oorsprong in erkennen en niet in ontkennen, je hoeft totaal niets te bewijzen en je moet alleen maar genieten van jullie tijd samen. Zoals ik het nu lees dan starten jullie in Hanoi met fietsen, ik ben in mijn tijd als adviseur veel in het Noorden geweest en het stuk van de grens met China en Hanoi is ook behoorlijk berg gebied, van Hanoi richting het zuiden is het vrij vlak, Joan, Sebastian en ik hebben het een keer voor de ½ gedaan per auto en de anderre helft met het vliegtuig. Is Don er ook nog bij als jullie in Vietnam gaan beginnen of blijven jullie in China totdat Don terug gaat? Als je hulp nodig heb voor een visa in Vietnam laat het me maar weten. Ron & Huynh
  7. Marcel Daniels:
    26 september 2019
    Ja, wat sfeer betreft zit het gelukkig wel goed. We blijven zeker genieten, want ik realiseer me steeds weer dat dit een unieke reis is. Ongetwijfeld de laatste die we in deze samenstelling maken. Per slot van rekening worden we allemaal ouder, komen er straks partners en gaat ieder straks zijns weegs met eigen plannen over invulling van reizen en vakanties. Don blijft inderdaad gedurende ons hele verblijf in China bij ons. Hij vertrekt op 5 november weer naar huis. Vrijwel direct daarna gaan Kirsten en ik proberen om met de trein of bus naar Hanoi te gaan, want op de 11de eindigt ons visum. De visa voor Vietnam moeten we nog regelen. We gaan kijken hoe we dat gaan regelen. Het is goed om te horen dat het vanaf Hanoi naar het zuiden redelijk vlak is, kunnen we eindelijk gaan fietsen 😀
  8. Robert:
    26 september 2019
    Hmm, op de kaart is het zo plat als een pannenkoek :)
    Bijstellen van het plan is toch prima, enjoy the trip.
  9. Claire Daniels:
    26 september 2019
    Wat leuk om dit te lezen! Ik kijk echt uit naar de momenten dat je wat schrijft. Vervolgens kopieer/plak ik het direct richting Ricardo :) Bijstellen van het plan ga je denk een jaar lang doen, iedere x weer met andere dingen, maar dat hoort erbij. Het leuke van zo’n reis is juist dat het niet loopt zoals verwacht. Tuurlijk frustrerend op dat moment, maar ik zie die ruggeklopjes en knuffels al helemaal voor me! Dat gaat goed komen! En bij thuiskomst zijn dit de verhalen die je bij blijven. Geniet daar van elkaar en pas goed op elkaar!
  10. Stef:
    26 september 2019
    Mooie reis en veel avontuur
    Dat pakken ze jullie niet af en je moet altijd per dag bekijken het maakt nooit uit waar je heen gaat he als je het maar sammen doet en geniet
  11. Dick:
    26 september 2019
    Wat een geweldig avontuur zeg. Ik wist niet dat jij zo goed kon schrijven Marcel. Iedere keer komen er verborgen talenten naar boven. Maar leuk om te lezen zo genieten we hier een beetje mee met jullie. Ik kijk alweer vol verwachting uit naar het volgende blog verhaal. Veel plezier en geniet met volle teugen.
  12. Ton:
    26 september 2019
    Wat een bijzondere ervaringen en fijn om te lezen hoe jullie hier mee om gaan. Dit schept echt een band en hier heb je het jaren later nog over. Ik ben benieuwd naar je volgend verhaal, Syl trouwens ook. Kun je Syl in je bestand opnemen? E-mailadres: [email protected]
  13. Marcel Daniels:
    27 september 2019
    Leuk om jullie commentaren te lezen!😀 stimuleert in ieder geval om door te blijven schrijven. Weet niet of iedereen het weet, maar je kunt op dit blog ook foto’s bekijken. Ik probeer er telkens een paar op te zetten, maar het internet en de wifi valt hier niet mee, dus soms erg lastig. Ton, ik kan niemand toevoegen. Je moet zelf opgeven op het blog dat je wilt volgen, is volgens mij niet zo moeilijk. Ik wil nogmaals tegen iedereen die een commentaar post zeggen dat ik het heel leuk vind om ze te lezen. Natuurlijk als het positief of uitdagend is, maar vooral gewoon om wat van jullie te horen hier in dit verre, maar machtig mooie en interessante land🤠. Morgen moeten we vroeg op, want we gaan voor 2 dagen naar de Tiger Leaping Gorge. Schijnt enorm mooi te zijn, ben zeer benieuwd! Allemaal tot snel weer, enne.....love you all!😘
  14. Jan van Rossum:
    28 september 2019
    Mars, je hebt zeker nu niets meer aan al die duinen die wij in jonge jaren beklommen. Leuk om zo de verhalen van jullie ( met dank aan Ron) te lezen. Heel veel plezier jullie allen!
  15. Sandra:
    29 september 2019
    Erg leuk om jullie avonturen te lezen!
    Blijf genieten...
    Sommige dingen zijn herkenbaar voor ons.
    En hebben die ook ervaren tijden onze reizen in China.
    Blijft een bijzonder land.
  16. Jan van der Hulst:
    1 oktober 2019
    He die mars. Wat een gave verhalen zeg. Jullie maken wat mee zeg! Knap dat je met elkaar besluit om af te wijken van t plan, en een beetje meer in comfort gaan fietsen.
    Ik ben nu ook in China, wel een stuk bij jullie vandaan: dafeng , 300 km boven Shanghai. Maar goed vanavond proost ik toch op jullie en jullie avonturen.
    Bijzonder dat we er zijn met de festiviteiten. Wij werden wakken van Chinees vuurwerk. Vandaag extra lekker eten.( dat kan bijna niet, want het eten is hier elke dag TOP!)
    Tip: neem af en toe een Chinese massage, kost bijna niets , en super goed!
    Veel plezier en geniet van deze bijzondere tijd met elkaar.
  17. Kerklaan Conny:
    1 oktober 2019
    Ha Mars, ik vond het geweldig toen ik hoorde dat je je wens in vervullen liet gaan, een wereldreis op de fiets en nog mooier: met Kirsten en Don! Ik heb je verslag gelezen en zal dit volgen. Wat een avontuur ! Ik wens jullie een bijzondere mooie tijd en ervaring met elkaar. Veel succes !!
  18. Ruben wijers:
    2 oktober 2019
    Hoi mars,

Wat gaaf om te lezen, wat een mooie ervaring moet dat zijn.. en dan ook nog eens meemaken met je kids, super! Geniet ervan en blijf vooral schrijven ;)