Kerst 2019

24 december 2019 - Champasak, Laos

Medio november 2019 kreeg ik het verzoek om een stukje te schrijven voor de Wateringse Krant over kerst en onze beleving daarbij. Daar had ik toen nog slechts vage ideeën over. Inmiddels is het vandaag 24 december, en bijna kerstnacht. Ik zoek op wat ik over de oorsprong van de Kerst kan vinden en dat blijkt véél te zijn. Vooral ook veel tegengestelde verhalen. Ik ga me er dus maar niet aan wagen om hierover op deze plaats verder uit te wijden. Ik had aangegeven dat we zouden proberen om op kerstnacht in ieder geval een kerk te vinden zodat we wat mee zouden kunnen hummen met Stille Nacht Heilige Nacht in het Laotiaans. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig. We hebben onszelf een kerst cadeau gegeven in de vorm van een 3-daags verblijf in een mooi hotel aan de oevers van de Mekong. Als antwoord op mijn vraag bij de receptie of er ergens een kerk in de buurt is, wordt er eerst niet begrijpend met het hoofd geschud en vervolgens ontkend dat ik hier een kerk ga vinden. ‘Begrijpt u wel wat ik bedoel’ doe ik nog als een verwoede poging en ja hoor, we begrijpen het, zo leid ik af uit het driftig knikken der hoofden. Om mij zekerheid te geven pakt de balie medewerker een papiertje en tekent daar een kruis op om deze vervolgens met een heftige beweging weer door te strepen. Ja, ze hebben het begrepen.

Het wordt dus inderdaad geen ‘gewone’ kerst voor ons dit jaar, maar daar had ik me al bij neergelegd. Dan moeten we er zelf maar het beste van maken. In het restaurant van het hotel worden zachtjes op de achtergrond, kerstliedjes gespeeld op de piano. Aangestoken door het moment halen Kirsten en ik de kerstmutsen tevoorschijn die we voor een gelegenheid als deze al sinds ons bezoek aan Hanoi bij ons hebben. We verlaten het restaurant, zetten de mutsen op en lopen naar het zwembad. We laten ons in het water glijden en vragen aan een breed glimlachende zonnebaadster of ze van ons een foto wil maken. Dat wordt onze kerstgroet voor dit jaar aan iedereen die het beste voorheeft met de wereld in het algemeen en al onze dierbaren in het bijzonder.

MERRY CHRISTMAS EVERYONE

From Laos, with love !!

1. Johan:
    24 december 2019
    😀 een kerst om nooit te vergeten!
  2. Astrid:
    Wat een leuke foto! Jullie ook fijne kerstdagen 🎄🎄🎄🎄
  3. Ton:
    24 december 2019
    Een heerlijke manier om kerst te vieren. Geniet van jullie mooie omgeving.
  4. Ron Daniels:
    24 december 2019
    We hebben wel moeten lachen bij de inkoop van de kestmutsen in Hanoi, dat we daar een Winkel hebben kunnen vinden die helemaal gevuld was met Kerst spullen was ook een Klein beetje een Kest wonder. De overgang was inderdaad groot van 34 graden in Saigon naar 3 in Denemarken, we kunnen niet wachten om weer terug te gaan. De Kerst avond zal ook hier heel rustig zijn we zijn beide snotterig en niet helemaal lekker, dus we blijven gewoon samen thuis. Straks wel even lekker koken maar geen traditionele Deense maaltijd. Ik ben blij met de toestemming om het pakje aan te passen en het zal vreemd zijn weer schoenen te dragen als ik die stappers van jou aan doe op mijn vlucht naar Saigon maar ja nood breekt wet. Voor Huynh was het de eerste keer dat ze ons nieuwe onderkomen zag en was zeer tevreden. Ook Sebastiaan en Yannick zijn even langs geweest en wij zijn bij Yannick lunch gaan eten gisteren samen met Joan en Sebastian. OK jongen geniet van je 3 dagen in luxe en geef Kirsten een dikke knuffel, we zien elkaar weer over een paar weken en dan om het Chinese nieuw jaar te vieren.
  5. Sonja:
    Hey lieverds,
    Wat een leuke foto😀 hele fijne kerstdagen gewenst in deze bijzondere omgeving. Dikke knuffel voor jullie beide❤️💋
  6. Andrea van der Helm:
    24 december 2019
    Verborgen talenten Marcel👍😄. Dat boek gaat er wel komen. Erg leuk om op deze manier met jullie mee te ‘reizen’.

Fijne feestdagen!
    Andrea
  7. Arie,sandra, jasper en thomas:
    24 december 2019
    Fijne kerstdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar
  8. Ashia Couturier:
    24 december 2019
    Stunning pic Marcel. Next Xmas in another continent?
  9. Paul en Gita:
    Wat een leuke foto!!
    Gezellige dagen en geniet er maar lekker van!! Liefs van ons
  10. Marcel:
    25 december 2019
    Hi guys ! Wat een bijzondere Kerst ! Onvergetelijke ervaring, geniet er van!!
  11. Robert:
    25 december 2019
    En... speciaal nog ietsje eerder kerst voor jullie ook. 👌
  12. Mattie Dekkers:
    26 december 2019
    Hele fijne dagen mars
    Lijkt mij heerlijk kerstmis vieren in het zwembad.!!!
    Hele leuke foto
  13. Sandra:
    26 december 2019
    Leuke foto!
    Deze kerst zullen jullie niet snel vergeten! 🌲🎅
  14. Ron Daniels:
    29 december 2019
    Dat zal wel de eerste keer zijn dat jullie niet op de verjaardag van Don zijn vandaag, ik ga er vanuit dat Don alles op deze zite wel zal lezen, dus bij deze Don van harte met je verjaardag. En voor jullie Mars en Kristen jullie moeten er maar eentje op nemen vanavond. Ron & Huynh