Tet Nguyen Dan

25 januari 2020 - Lấp Vò District, Vietnam

In eerste instantie merk je in Vietnam niet zoveel van het belangrijkste feest van het jaar. Maar hoe dichterbij het feest komt, hoe meer je er over ziet en hoort. Straten worden versierd, triomfbogen worden over de straat gespannen met allemaal gelukwensen voor de komende Tet, winkels worden nog kleurrijker aangekleed dan ze al waren. Het valt steeds meer op, Tet komt er aan. Met Tet vieren de Vietnamezen de komst van het nieuwe jaar en de lente, gebaseerd op de maankalender, vandaar dat het Luna(r) year genoemd wordt. Meestal valt Tet in januari of februari. Het feest duurt 3 dagen. Dit jaar valt Tet op de 25ste. Voor ons was het een uitdaging om na te gaan wanneer we nu precies onze feestmuts op moesten zetten. Wat is nu het hoogtepunt van het feest? In de aanloop naar Tet (zeg maar de voorafgaande week) gaan steeds meer winkels dicht en restaurants sluiten ook hun deuren. Het wordt rustiger op de wegen, maar niet op straat, want in Azië leven de mensen nu eenmaal voor een groot deel buiten. En dan wordt het vrijdag de 24ste, feitelijk dus new years eve. Familie en vrienden komen elkaar gezelschap houden, overal in het dorp zie je mensen bij elkaar geklit rondom een pot ice coffee, of, wanneer het mannen betreft, rondom een paar dozen bier. Bekende merken hier zijn Bia (spreek het op z’n Haags uit en je weet direct dat je het over bier hebt) Saigon, Tiger en Heineken (erg populair in Vietnam, bijna niet te krijgen in Laos en Cambodia). Wij waren ons echter van geen kwaad bewust en zijn dus gewoon rond 21.00 uur naar bed gegaan. ’s-Nachts heb ik wel een paar (bescheiden) knallen gehoord, maar met news years eve is het hier zeker niet zo’n gekkenhuis als bij ons. Het motto hier is dan ook: ‘je viert niet dat het oude jaar is afgelopen, maar dat het nieuwe jaar begint’. Dus de tweede dag van het feest is de eerste dag van het nieuwe jaar. Traditiegetrouw komt op deze dag de hele familie van vaders- of moeders kant bij elkaar voor het ontbijt, de lunch of het diner. Op de derde dag van het feest (de tweede dag van het nieuwe jaar) komt dan de andere kant van de familie bijeen. Onnodig om te zeggen dat dit goed op elkaar afgestemd moet worden en ongetwijfeld zal dit in de nodige families tot wat (slaande?) ruzie leiden. Zo niet bij de familie van Huynh. Vanochtend rond 7.30 uur komen de eerste familieleden van moeders kant binnendruppelen bij Oom Buurman. Hij woont naast de winkel in het familiehuis. Dat wil zeggen, het huis dat niet verkocht mag worden, moet altijd binnen de familie blijven. Hier worden bijv. ook de familiebijeenkomsten van moeders kant gehouden. Voor het laatst waren ze hier een paar dagen geleden nog bij elkaar om te bespreken hoe nu verder na het plotselinge overlijden van Oom Handicap (hij overleed bijna in mijn handen, maar daarover zal ik verder niet uitwijden, behalve dan door het statement af te geven dat het niet mijn schuld was 😊). Huynh was gekleed in een traditionele rode (korte) Ao Dai (waarmee dus tegelijk gezegd dat er ook lange Ao Dai’s zijn). Bijna alle familieleden komen beetje bij beetje binnendruppelen. Ik zie Nicht Juweel en Nicht Karaoke binnen komen, op de voet gevolgd door Tante Benzine met familie. Allemaal op hun Tetbest gekleed. De traditie wil dat er aan de kinderen rode envelopjes worden uitgedeeld met wat geld erin. Dit jaar gaat dat anders. Huynh en Ron hebben een money tree gemaakt waar allemaal rode envelopjes in hangen. In alle envelopjes zit een klein geldbedrag, maar in één zit 500.000 Dong, omgerekend zo’n € 20,00. Grote hilariteit en spanning bij de kids wie deze enveloppe de zijne/hare mag noemen. De tafel staat vol met hapjes en lekkernijtjes en binnen de kortste keren zitten we vol. Wat we niet weten is dat de familie van vaders kant ’s-middags bij elkaar komt. Dus wanneer Ron en ik net een beetje lekker aan het klussen zijn in het nieuwe huis komt de familie langs om aan te geven dat we moeten stoppen. Wanneer we de tuin van Oom Opa binnenkomen staat de tafel al gedekt, eten zullen we en nu ook drinken. De mannen zitten al aan de cognac (het zal rond 11.00 uur zijn) en of ze wil of niet, Kirsten gaat ook aan de cognac en daarna aan het bier. De alcohol gaat in zo’n snelheid rond dat ik me afvraag of ze er ook echt van genieten of dat het vooral is om snel dronken te worden. Hoe dan ook, op het moment dat we net denken ons op een verantwoorde wijze te kunnen drukken om weer te gaan klussen krijgen we te horen dat bij de buren (Oom Auto woont naast Oom Opa) de tafel inmiddels gedekt staat en het bier koud. Nadat we de grootvader van Huynh met de nodige egards hebben begroet (wierook aansteken, prevelen en 3 x buigen bij zijn foto), laten we ons het eten en drinken bij Oom Auto met een dikke glimlach wederom goed smaken, terwijl de stemming steeds joliger wordt. Ik zie Neef Ingenieur steeds roder worden en Oom Wiskunde praat niet met een dubbele, maar met een driedubbele tong. We besluiten wijselijk dat het klussen er vandaag niet meer in zit. De buik compleet vol, het hoofd enigszins licht en in opperste beste stemming scooteren we uiteindelijk richting huis. Daarbij moet worden aangetekend dat degenen achter het stuur op de scooter niet dezelfde hoeveelheid alcohol hebben genuttigd als de rest van het gezelschap (nou ja, misschien op één uitzondering na dan – Oom Heineken). Eenmaal weer thuis nuttigen we nog een kleine consumptie en evalueren we de dag. “We gaan vandaag niets meer doen hoor” hoor ik mezelf zeggen. Maar daar is Huynh het toch niet helemaal mee eens, “want er moet vanavond toch nog gegeten worden”. Tsjoe, we zullen weten dat het Tet is 😊.

1. Sidney:
    25 januari 2020
    Grappig Mars die bijnamen, heb jij er ook al een of zullen wij die hier verzinnen 😉 (b.v. Oom ADHD, Oom zwemslip, Oom Koos Werkeloos)
  2. Marcel Daniels:
    25 januari 2020
    He Sidney, jij verzint ze ook waar je bijstaat 🤪. Wat denk je van Neef Zwemteef of Oom Waterschroom? 😀😀
  3. Ron Daniels:
    25 januari 2020
    Nee Mars is bekend als de "arme broer", heeft geen geld om een scouter te kopen en moet helemaal naar Huynh en ik op de fiets. Daarbij is hij ook nog eens brood mager dus geld voor eten zit er ook niet in, de familie hier zal hem wel even vet mesten :-)