Preparation 4 - april 2019 een tussenstand (door Marcel)

26 april 2019 - Den Haag, Nederland

Wouw, wat gaat de tijd snel en wat is er nog een hoop te doen aan voorbereiding! Ik schrijf maar gewoon op wat het eerste in me op komt. Week of 3 geleden heb ik mijn nieuwe Santos weggebracht voor de 1e sericebeurt. Ik heb mijn fiets in december 2018 gekocht en sindsdien gebruik ik hem (leuk dat ik mijn fiets typeer als "hem", terwijl de Santos van Kirsten een "zij" is :-)  Ach, het blijven gewoon maar fietsen, hoewel wel heel bijzondere fietsen, ik ben er heel bij en super trots op! Maar goed, van Eijck in Ter Aar waar ik mijn fiets heb gekocht is een super leuke zaak waar ze je heel goed helpen, dus heb ik allemaal tips gekregen over het onderhoud van mijn fiets en bijv hoe we ze straks mee moeten nemen in het vliegtuig.

Ik merk dat we wat laks zijn als het gaat om afspraken maken over visum regelen en dat soort dingen. Ik heb in een boek van Marcia vd Meer gelezen dat het mogelijk is om 2 paspoorten te hebben, maar hoe dat precies werkt weet ik nog niet helemaal. Maar we moeten er wel mee aan de slag, want voor je het weet is het 11 september. Het is sowieso niet eenvoudig voor China, want omdat we daar 2 a 3 maanden willen blijven, moeten we een uitgebreid plan overleggen waar we allemaal zijn, in welke hotels we gaan verblijven enz. Dat is natuurlijk lastig, want dat weten we nog helemaal niet. Maar goed, daar zijn we dus wel mee bezig.

Sowieso is leuk dat we met z'n drieen starten, want mijn zoon Don heeft besloten om de 1e maand met ons mee te gaan. Omdat hij niet gaat fietsen hebben we besloten om die 1e maand vooral wat toeristische dingen te gaan doen. Bedoeling is dat we vliegen op Chendu, daar blijven we een paar dagen om te acclimatiseren en om de panda's te aaien. Dan gaan we met de trein  naar Xi'an, waar het terracotta leger is. Kirsten zegt dat de vele toeristen voor mij niet zo'n probleem zijn, omdat ik lang genoeg ben om over ze heen te kijken. Ach, lengte is toch nog ergens goed voor :-)

Vanuit Xi'an treinen we door naar Beijing. Ook daar blijven we wee een aantal dagen. We gaan naar alle toeristische bezienswaardigheden en bezoeken uiteraard de muur. We willen kijken of we op de muur kunnen slapen, zou leuk zijn! Verder willen we graag vanuit Beijing naa de grens met Noord Korea vliegen om daar te kijken. Don en ik zijn ontzettend gefascineerd van dit land en willen met eigen ogen iets zien van wat zich bij de grens afspeelt.

Na terugvliegen naar Beijing gaan we met de trein naar Zhangjiajie, of wel de Avatar mountains. Schijnt daar wondermooi te zijn. Groot natuurgebied. Daar zijn we helemaal weg van, dus lijkt me een uitgelezen kans om dat gebied te bewonderen.

Als we daarvan terug zijn gaan we gedrieen nog naar Leshan, de reuze boedha bewonderen en dan is het voor Don tijd om weer naar huis te vliegen. Kirsten en ik pakken dan de fietsen uit en dan kunnen we eindelijk gaan fietsen.

We zijn natuurlijk ook druk in gesprek wat we allemaal mee moeten nemen. Dat is nog een heel gepuzzel, want in China en Vietnam zijn we niet van plan om in een tent te gaan slapen. Dus hebben we besloten om ook geen kampeerspullen mee te nemen. We fietsen de eerste paar maanden dus redelijk licht. Maar toch is de  tasindeling wel een "dingetje". Niet zozeer voor mij, want ik ben niet zo moeilijk, maar voor Kirsten is het wel een uitdaging, want die is gewend om een hele grote koffer mee te zeulen op vakantie en dan dus ook veel te veel mee te nemen. Nu is het vooral: wat ga ik allemaal thuis laten?

Ik ben een groot fan van Craft (kledingmerk). Het is allemaal erg licht materiaal, reuze fijn op de fiets, neemt goed vocht op en voordat je het weet ben je weer helemaal droog (of heb je in ieder geval een droog gevoel). En omdat we allebei erg makkelijk zweten is dat niet geheel onbelangrijk. Het grote voordeel is ook dat het materiaal heel licht is, dus weinig volume en gewicht in je tas. Later zal ik nog uitgebreid ingaan op wat we precies hebben meegenomen.

1. Ashia Couturier:
    28 april 2019
    Thoroughly enjoying your blog. Your stories are taking us on the adventure too. I feel like I'm 'armchair' cycling with you. Sounds like great fun!!!