Bye Bye Asia

10 maart 2020 - Ho Chi Minh City, Vietnam

We zijn weer in Ho Chi Minh City (HCMC) omdat we al een paar maanden geleden een ticket hebben geboekt vanaf hier, via Tokyo, naar San Francisco. Wanneer we de stad binnen komen rijden herkennen we direct de punten waar we in het verleden zijn geweest of iets mee hebben gemaakt. Kirsten herkent direct de straat waar we gewandeld hebben en waar we een paar foto’s hebben gemaakt van dat leuke park en ik zie ineens weer het koffie kneippie waar we een ice coffee hadden besteld maar niet echt waar voor ons geld hebben gekregen, smaakte namelijk nergens naar. Het is voor ons dan ook niet moeilijk om de chauffeur de juiste aanwijzingen te geven zodat hij precies voor de deur van de Saigon Bike Shop weet te stoppen. De eigenaar kijkt nog een beetje slaperig uit zijn ogen, maar als hij ons herkent verschijnt er een grote glimlach op zijn gezicht. In goed te verstaan Engels geeft hij aan ons al te verwachten en begint direct oude fietsen, rubber banden en allerlei soorten gereedschap opzij te schuiven zodat onze fietsen en tassen in zijn winkel passen. Toen we de eerste keer in HCMC waren, op weg naar Maleisië, zijn we bij hem langs geweest en hebben we de afspraak gemaakt dat hij onze fietsen in gaat pakken. Dat gaat vandaag dus gebeuren. We blijven kijken hoe de fiets meneer mijn Santos vakkundig uit elkaar haalt, ondertussen bewonderend mompelend over de kwaliteit ervan. Ik maak er meerdere video opnames van, zodra ik het nog rustig terug kan kijken in de hoop dat het me gaat lukken om alle stukken ook weer netjes in elkaar te zetten wanneer we eenmaal in Frisco zijn aangeland. Zal nog een hele klus worden! We spreken af dat de ingepakte fietsen bij hem mogen blijven staan tot morgen, zodat we ze vandaar direct mee kunnen nemen naar het vliegveld. Het was vroeg, rond 05.00 uur, toen we vanochtend met fiets en al in de taxi stapte die ons weer uit de Mekong delta weg zou voeren. Ik krijg een deja-vu gevoel, want dit hebben we al eens gedaan. Naast dat herinneringsmoment is het gevoel vooral een trieste. Afscheid nemen blijft klote, vooral als je het zo goed naar je zin hebt gehad en als de mensen waar je afscheid van neemt je zo dierbaar zijn. Ik verwonder me erom dat het alweer 5 dagen geleden is dat Huynh ons van het vliegveld van Can To kwam ophalen, na onze vlucht vanuit Danang. We zijn dan blij dat we weer terug zijn in het Vietnam dat me inmiddels zeer dierbaar is, namelijk toerist-loos en familie-rijk. In de 5 dagen die volgen komen we dan ook geen buitenlander tegen, heerlijk. Het gevoel komt waarschijnlijk ook voort uit de overkill aan toeristen die we in Hoi An hebben gezien. We vieren op een bescheiden wijze mijn 61ste verjaardag, inclusief taart en een onverwacht (veel te mooi!) cadeau 😊. Uiteraard checken we de Danmark-Vietnam Badminton Academy en merk ik tot mijn niet geringe verbazing dat het slaan tegen een shutteltje me nog steeds niet onaardig afgaat. Maar wat we vooral doen is lekker slap ouwehoeren, ouwe koeien uit de sloot halen, herinneringen vertellen, monty python nadoen en veel, heel veel lachen. Het huis wat gebouwd wordt verblijden we dagelijks met één of meerdere bezoeken en vooral de zaterdagmiddag afsluiting van de week, samen met al de mensen die er aan het werk zijn, is er een om niet snel te vergeten. De voortgang van de bouw is trouwens enorm! Er is een muur om het hele complex heen gebouwd, het bijgebouw is zo goed als af, de brug is klaar, het pad er naar toe is aangelegd en begeleid onze voetstappen zonder dat deze in de troep blijven steken én de vloeren ín het huis zijn bijna klaar. Op deze manier krijgen we een heel goed idee hoe het er straks uit gaan zien wanneer het eenmaal klaar is. Kirsten wordt op interim basis aangesteld als opper kleur uitkiezer en gaat daar fanatiek mee aan de slag. Het enige wat ik kan doen is assisteren bij het aanleggen van de tuinbewatering en het uitbaggeren van een héél klein stukje sloot zodat de vissen de kans hebben om van de éne naar de ándere kant van het complex te zwemmen. Verder heeft mijn broer en zijn vrouw de situatie geheel onder controle, zodat mijn niet geringe technische kennis (😊) hier niet nodig blijkt. Kirsten is weer helemaal in haar Vietnam flow en heeft er duidelijk meer moeite mee dan ik om dit land achter zich te laten. Er zijn ook zoveel hoogtepunten geweest! Nadat we China achter ons hadden gelaten had ik niet verwacht dat het qua land nog veel beter en/of mooier zou kunnen worden. Wat we dáár al niet mee hebben gemaakt en gezien! Eenmaal weer met z’n drieën herenigd in Maleisië raak ik samen met de kids niet uitgepraat over onze herinneringen aldaar, soms tot zichtbaar ongenoegen van Anneke die logischerwijs ook graag over andere dingen wilde praten. Het begon allemaal in Chengdu waar ik voor het eerst door het park loop en geconfronteerd wordt met hele groepen dansende mannen en vrouwen. Er zullen nog veel van dat soort momenten volgen. Daarna ons barre fiets avontuur in Shangri-La, de prachtige old town van Lijiang en de vallei van Shaxi waar ik zomaar had willen blijven om daar oud te worden. In Dali wandelen we met z’n drieën in de uitlopers van de Himalaya en praat Don zichzelf een complex aan over het drukke verkeer waarin hij amper durft te fietsen. In Kunming vinden we gastvrij onderdak bij Vera en het blijkt onze uitvalbasis naar Zhangjiajie, met zijn schitterende Avatar mountains. In de trein op weg naar Beijing’s beroemde Ti An Men plein en de Forbidden City blijkt hoe groot China is, want na 26 uur treinen komen we pas aan en hebben we echt nog niet de helft van het land bereist. De Muur wordt toch wel onze mooiste herinnering, de zonsopkomst en -ondergang, de stenen structuur op zien doemen vanuit de ochtend nevel en het eenzaam bewandelen er van is een belevenis die wat ons betreft zijn weerga niet kent. Het terra cotta leger in Ci’an is daarna vooral verbluffend in zijn enormiteit vanwege alle cijfers. Het afscheid van Don was zwaar en hakte er stevig in. Goed dat toen het fietsen pas echt ging beginnen, voldoende afleiding. Hanoi en het weerzien met Huynh en Ron, Halong bay, Nimh Binh (oftewel het Halong Bay op land), allemaal hoogtepunten op zich. En toen kregen we Lao, ik kan daar wel over blíjven schrijven en dromen. Wat een heerlijk land, de lachende kinderen, het heerlijke weer, de onverwacht leuke steden, de prachtige natuur! We vieren er onze Kerst, in het zwembad in een duur resort met de mutsen op! Cambodja zal ons vooral bijblijven vanwege het Oud & Nieuw waarbij we érg dronken zijn geworden, Pnomh Penh en de confrontatie met het duistere verleden van het land én Kampot waar we midden in de jungle een pracht van een basic onderkomen vinden. Ik blijf het wel jammer vinden dat we niet lang daarna de fietsen langere tijd niet meer hebben aangeraakt, maar troost me met de gedachte dat we in die tussenliggende tijd en nú zóveel andere dingen hebben gedaan en gezien. Niet in de laatste plaats onze vakantie-in-een-reis naar Maleisië, waarbij ik Don weer in mijn armen heb kunnen sluiten. En nu hebben we voor de derde keer ingecheckt in het Lief Hotel in Ho Chi Minh City. Vanavond gaan we nog lekker een keer de stad in om te genieten van de warmte, de drukte en alle verlichting voordat we morgen onze verpakte Santosjes meenemen om ons te vergezellen naar the States. Azie zit er dan formeel op. Man, wat een prachtig avontuur is het geweest. Kan Amerika hier nog aan tippen? We gaan het zien. Ik heb er in ieder geval wel héél erg veel zin in!

1. Paul en Gita:
    10 maart 2020
    Ha Marcel, goede reis en op naar het volgende avontuur!
  2. Mattie Dekkers:
    Hee Mars
    Jij en Kirsten hebben inderdaad een heel bijzonder avontuur achter de rug. Dat mogen jullie koesteren voor de rest van je leven.
    Heke goedecreis naar de states en ik hoop dat jullie daar weer net zoveel moois mogen beleven als in Azie.
  3. Marcel Daniels:
    10 maart 2020
    He Mat, tnx! En inderdaad de spijker op z’n kop! Had niet verwacht dat het allemaal zó bijzonder zou worden. Hele grote blij!!
  4. Marcel Daniels:
    10 maart 2020
    He Paul, Gita, het blijft ontzettend leuk om te zien dat jullie zo betrokken zijn/blijven. Echt hartstikke leuk. Dank voor de aanmoediging, we gaan er zeker iets van maken 😀
  5. Arie,sandra, jasper en thomas:
    Goede reis naar Amerika
  6. Marcel Daniels:
    10 maart 2020
    He Arie en Sandra (en Jasper en Thomas natuurlijk), ik vind het zó leuk dat jullie op deze manier ook een beetje van onze reis mee genieten!! Hartstikke bedankt voor jullie groet en we gaan er zeker wat van proberen te maken. Hopelijk net zulke mooie avonturen als hier in Azie. Heel veel groetjes, Marcel en Kirsten 😊
  7. Sidney:
    10 maart 2020
    Ha Marcel de tijd gaat zo snel ook als je thuis jullie verhalen volgt, september 2019 gestart klinkt dan heel ver weg, ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen in de states waar alles groter dan groot is, zal een cultuurchock zijn 🙃😉
  8. Sonja:
    Hoi Kirs en Mars,
    Op naar nieuwe avonturen mooie landschappen en lieve mensen😀 heel veel plezier bij deel 2. Dikke knuffel.
  9. Ron Daniels:
    10 maart 2020
    Ja voor ons is het ook bye bye to the family, heerlijk om jullie zo dicht bij te hebben gehad en lekker hebben kunnen kletsen, klussen, toekomst plannen maken, heerlijk eten en nog veel meer. De schok zal wel groot zijn als je van het vriendelijke Azië in Trumpland komt, maar goed misschien valt het mee en ontmoed je ook leuke Amerikanen. Huynh gaat morgen voor de zekerheid een aanvraag doen om langer in Vietnam te blijven voor als het in Europa helemaal uit de hand loopt. Over een paar dagen weet ik of ik een 5 jaar visa krijg, maar ze hebben al gezegd dat het geen probleem is. Vandaag gekekenn naar het Vollybalveld waar jij nog op heb gespeeld, die strook daar wil ik wel wat mee doen want die loopt ver door naar achter. Goede reis straks en we houden kontakt.
  10. Ton Wijers:
    Dag Mars en Kirsten,
    Wat hebben jullie veel moois meegemaakt. Een hele goede reis gewenst en veel succes met jullie eerste kilometers in de USA..
  11. Ron Daniels:
    11 maart 2020
    Net op tijd weg uit Hue en Hoi An Mars, 4 dagen geleden zijn er 25 Nederlanders vast gezet en die zitten er nog steeds onder zeer slechte omstandigheden. Hoi An stroomd leeg iedereen wil weg, wij hebben net op tijd onze Carona Wall af en hebben geen enkele andere speler in de hal dan ons :-) heerlijk veel tijd om te trainen. In the US of A zal het straks niet veel beter zijn met zo'n idioot in het Witte huis, wel eigen schuld dikke Trump. Kortom hard fietsen dan blijven jullie het virus voor net als het vertrek uit China en Vietnam.
  12. Marcel Daniels:
    12 maart 2020
    Ja, we hebben ook hier weer stevig geluk gehad. Ik heb al een stuk geschreven hierover, getiteld “Corona zit ons op de hielen”, maar kan het hier in Japan niet uploaden. Zal dus moeten wachten tot San Francisco. En dan ook nog de maatregel dat Europeanen Amerika niet meer in mogen!! Mâân, mâân, mâân, tis wâât hor hé
  13. R. Daniels:
    12 maart 2020
    MARCEL het is eindelijk gelukt door toedoen van Stef om je verhalen te lezen. per telefoon zijn we zo een beetje op de hoogte gehouden van jullie doen en laten. Al met al zeer boeiend.Ik zou bijna het vliegtuig pakken om deze ervaringen met jullie te delen. We hopen nog veel vervolg edities te ontvangen en ben benieuwd naar wat er nog komen gaat. Veel liefs en voor alles jullie beiden veel plezier. Ome Ruud en tante Coby.
  14. Marcel Daniels:
    13 maart 2020
    He Ome Ruud, Tante Coby, eindelijk contact! Ik heb het op alle mogelijke manieren geprobeerd. Heb ook meerdere mailtjes gestuurd en toen nog via Shabida geprobeerd. We hebben er inderdaad al heel veel avonturen opzitten in Azie en zijn nu in de States. Nog maar nét op tijd, want het Corona virus zit ons dicht op de hielen. Eerst (ruim) op tijd weg uit China, toen (heel krap) op tijd weg uit Vietnam en nu nét op tijd binnen in USA voordat de grenzen dichtgaan. Love jullie!!
  15. Johan:
    13 maart 2020
    Fietsen in elkaar zetten en gaan als een dolle 😁 Heel veel plezier in de USA!